Forskningscirkeln – en arena för kunskapsutveckling och förändringsarbete.
Abstract
Denna rapport om forskningscirklar har ett flerfaldigt syfte. Eftersom forskningscirkeln
fortfarande är relativt okänd som ett sätt att bedriva kompetensutveckling
inom skolans värld är en av målsättningarna med föreliggande
rapport att sprida mer kunskap om vad forskningscirklar är, hur de har vuxit
fram samt hur de kan fungera i praktiken. Det senare exemplifieras genom den
kompetensutvecklingssatsning som genomfördes vid Lärcenter i Falköping med
forskningscirkelns hjälp under en period av nästan två år (2009 – 2011). I detta
arbete fokuserades på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i de deltagande
lärarnas egna undervisningspraktiker. Därmed syftar rapporten också till att visa
på och exemplifiera hur undervisningen kan utvecklas i en språk- och kunskapsutvecklande
riktning på en skola. Slutligen har rapporten som syfte att beskriva
och analysera vad som faktiskt hände under den tid forskningscirkelverksamheten
pågick, liksom att reflektera över och utvärdera denna verksamhet
i sin helhet.
Ytterligare ett syfte med denna skrift är att delge resultat från de två
magisteruppsatser, som skrevs av cirkelledarna under 2010, baserade på material
från forskningscirklarna. Dessa två studier utgör en del av det
skolforskningsprojekt (SPARV – Språkutvecklande arbetssätt för vuxna) som
Institutet för Svenska som Andraspråk (ISA) genomförde vid denna tidpunkt.
Avsikten är att resultaten från de båda studierna ska fördjupa insikterna om hur
arbetet i forskningscirklar kan fungera och på vilket sätt denna verksamhet kan
bidra till kompetensutveckling på en skola. Författare till texten om delstudie 1 i
denna rapport är Ann-Marie Wahlström och till texten om delstudie 2 Sören
Andersson. All övrig text liksom rapportens helhet ansvarar Tore Otterup för.
Vi hoppas att rapporten ska utgöra intressant och givande läsning för
många olika målgrupper, såväl inom universitetets som inom skolans värld, samt
att den ska klargöra forskningscirkelns syften och funktion och därtill ge ett
exempel på hur den kan fungera i praktiken.
Publisher
Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet.
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Otterup, Tore
Wahlström, Ann-Marie
Andersson, Sören
Editor
Johansson Kokkinakis, Sofie
Keywords
forskningscirkel
aktionsforskning
kompetensutveckling
språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Publication type
report
ISSN
1403-1353
Series/Report no.
ROSA (Rapporter om svenska som andraspråk)
Rapport nr 18
Language
swe