• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • ROSA. Rapporter om svenska som andraspråk
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • ROSA. Rapporter om svenska som andraspråk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forskningscirkeln – en arena för kunskapsutveckling och förändringsarbete.

Abstract
Denna rapport om forskningscirklar har ett flerfaldigt syfte. Eftersom forskningscirkeln fortfarande är relativt okänd som ett sätt att bedriva kompetensutveckling inom skolans värld är en av målsättningarna med föreliggande rapport att sprida mer kunskap om vad forskningscirklar är, hur de har vuxit fram samt hur de kan fungera i praktiken. Det senare exemplifieras genom den kompetensutvecklingssatsning som genomfördes vid Lärcenter i Falköping med forskningscirkelns hjälp under en period av nästan två år (2009 – 2011). I detta arbete fokuserades på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i de deltagande lärarnas egna undervisningspraktiker. Därmed syftar rapporten också till att visa på och exemplifiera hur undervisningen kan utvecklas i en språk- och kunskapsutvecklande riktning på en skola. Slutligen har rapporten som syfte att beskriva och analysera vad som faktiskt hände under den tid forskningscirkelverksamheten pågick, liksom att reflektera över och utvärdera denna verksamhet i sin helhet. Ytterligare ett syfte med denna skrift är att delge resultat från de två magisteruppsatser, som skrevs av cirkelledarna under 2010, baserade på material från forskningscirklarna. Dessa två studier utgör en del av det skolforskningsprojekt (SPARV – Språkutvecklande arbetssätt för vuxna) som Institutet för Svenska som Andraspråk (ISA) genomförde vid denna tidpunkt. Avsikten är att resultaten från de båda studierna ska fördjupa insikterna om hur arbetet i forskningscirklar kan fungera och på vilket sätt denna verksamhet kan bidra till kompetensutveckling på en skola. Författare till texten om delstudie 1 i denna rapport är Ann-Marie Wahlström och till texten om delstudie 2 Sören Andersson. All övrig text liksom rapportens helhet ansvarar Tore Otterup för. Vi hoppas att rapporten ska utgöra intressant och givande läsning för många olika målgrupper, såväl inom universitetets som inom skolans värld, samt att den ska klargöra forskningscirkelns syften och funktion och därtill ge ett exempel på hur den kan fungera i praktiken.
Publisher
Institutet för svenska som andraspråk, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet.
URI
http://hdl.handle.net/2077/32893
Collections
  • ROSA. Rapporter om svenska som andraspråk
View/Open
gupea_2077_32893_1.pdf (624.6Kb)
Date
2013
Author
Otterup, Tore
Wahlström, Ann-Marie
Andersson, Sören
Editor
Johansson Kokkinakis, Sofie
Keywords
forskningscirkel
aktionsforskning
kompetensutveckling
språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Publication type
report
ISSN
1403-1353
Series/Report no.
ROSA (Rapporter om svenska som andraspråk)
Rapport nr 18
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV