• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett sviktande möte - Upplevelsen av information och kommunikation hos patienter med kronisk hjärtsvikt

A failing meeting - Experiences of information and communication in patients with chronic heart failure

Sammanfattning
Kronisk hjärtsvikt är en av de vanligaste orsakerna till sjukhusinläggning bland personer över 65 år och i Sverige lever ungefär 200 000 individer med detta tillstånd. Hjärtsvikt är ett tillstånd där hjärtats pumpförmåga är nedsatt vilket kan ha flera orsaker, till exempel klaffel eller hjärtinfarkt. Oavsett vad som utgör orsaken till hjärtsvikt är prognosen allvarlig och det har visat sig att livskvalitet skattas lågt hos patienter med hjärtsvikt. För att hjälpa och stödja patienterna är det betydelsefullt med god information och kommunikation mellan dem och hälso- och sjukvårdspersonalen. Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka hur patienter med hjärtsvikt upplever kommunikation och information med hälso- och sjukvårdspersonal. Resultatet baserades på tio vetenskapliga artiklar som hämtades från databaserna PubMed och Cinahl. Resultatet visade en tydlig brist på kommunikation och information mellan hjärtsviktspatienter och hälso- och sjukvårdspersonal vilket ledde till bristande förståelse för patienterna om sitt tillstånd samt känslor såsom oro och ångest. Patienterna uttryckte en saknad av tid, delaktighet och att personalen använde ett svårt språk och undanhöll information. Det fanns även de patienter som kände sig nöjda med situationen och att det bidrog till en känsla av hopp hos dem. De slutsatser som drogs var att det finns ett kunskapsbehov hos patienter med hjärtsvikt och att det informativa och kommunikativa samspelet mellan patienterna och hälso- och sjukvårdspersonal behöver förbättras för att kunna tillgodose dessa behov. Ett sätt som vi tror kan bidra till en ökad förståelse inom detta område hos såväl patienter som hälso- och sjukvårdspersonal är personcentrerad vård.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32980
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_32980_1.pdf (500.2Kb)
Datum
2013-06-12
Författare
Johansson, Hanna
Palm, Karolina
Nyckelord
hjärtsvikt, information, kommunikation, patientutbildning, upplevelse
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV