Sångaren som komponist
Abstract
Uppsatsen ”Sångaren som komponist” tittar närmare på hur vokallinjen är konstruerad i dels min egen musik, och dels i existerande operor. Bakgrunden till uppsatsen är en känsla från sångarnas sida att operatonsättare idag inte förstår deras hantverk, eller inte ens är intresserade av vad opera är för något. Grundfrågan är om mitt tonsättarjag har påverkats av mitt operasångarjag i hur jag skriver för röster, och i så fall på vilket sätt. Jag analyserar min operascen The Pride of Character med hjälp av på förhand definierade kriteria, så som ”linje”, ”tonhöjd” och ”tempo”. Resultatet jämför jag med vokalhanteringen i Le Nozze di Figaro av W A Mozart och Rigoletto av G Verdi. Jämförelsen visade att fastän vokalstämmorna på många sätt är väldigt olika, hade de också större generella likheter. De studerade vokallinjerna visade sig inte bara ha en instrumentell funktion, utan lika mycket innehålla en scenisk aktion. Hur rollkaraktären agerar visar sig inte alltid i text eller i den musik de sjunger i, utan i vokallinjen. Dessutom visar jag att den sceniska aktionen förändras om vokallinjen förändras.
Degree
Student essay
Collections
Date
2013-06-17Author
Roijer, Emil
Keywords
opera
sångstämma
dramatik
vokallinje
scenisk aktion