• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan innehålla spår av bristande kunskap

En studie om matöverkänsliga gästers restaurangupplevelser

Abstract
Idag lever femton procent av Sveriges befolkning med matöverkänslighet. Det ställer krav på restaurangbranschen som måste kunna möta dessa gästers behov. Det finns dock problem inom branschen som försvårar situationen, dels bristande kunskap, hög personalomsättning samt en norm i samhället vilken säger att man tackar inte nej till mat som serveras. Uppsatsens teori och empiri utgår från Five aspects meal model från Restaurant and Culinary Arts vid Örebro Universitet, samt författarna Link och Phelans (2001) fem komponenter för beskrivning av stigmatisering. Syftet med uppsatsen är att utforska matöverkänsliga gästers upplevelse och erfarenheter av besök på restaurang. En studie har utförts i form av en kvalitativ undersökning och djupintervjuer. Studien bestod av fem deltagare som samtliga levt med någon form av matöverkänslighet i över tio år och ätit på restaurang mer än fem gånger per år. Genom intervjuerna framkom det att samtliga deltagare någon gång upplevt en utsatthet vilken beskrevs som att bli bortglömd eller bemött med bristande förståelse och intresse. Samtliga uppger att de önskar att bli bemötta på samma villkor som övriga gäster, vilket sällan sker då det dagligen uppstår misstag i bemötande och hantering av livsmedel. Slutsatsen är att mer utbildning krävs för att ändra attityd och höja kunskapen inom restaurangbranschen gällande matöverkänsliga gästers restaurangupplevelser.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33094
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_33094_1.pdf (544.7Kb)
Date
2013-06-24
Author
Magnusson, Katarina
Keywords
gäst
matöverkänslighet
personal
restaurang
stigmatisering
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
Vt 2013
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV