• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan innehålla spår av bristande kunskap

En studie om matöverkänsliga gästers restaurangupplevelser

Sammanfattning
Idag lever femton procent av Sveriges befolkning med matöverkänslighet. Det ställer krav på restaurangbranschen som måste kunna möta dessa gästers behov. Det finns dock problem inom branschen som försvårar situationen, dels bristande kunskap, hög personalomsättning samt en norm i samhället vilken säger att man tackar inte nej till mat som serveras. Uppsatsens teori och empiri utgår från Five aspects meal model från Restaurant and Culinary Arts vid Örebro Universitet, samt författarna Link och Phelans (2001) fem komponenter för beskrivning av stigmatisering. Syftet med uppsatsen är att utforska matöverkänsliga gästers upplevelse och erfarenheter av besök på restaurang. En studie har utförts i form av en kvalitativ undersökning och djupintervjuer. Studien bestod av fem deltagare som samtliga levt med någon form av matöverkänslighet i över tio år och ätit på restaurang mer än fem gånger per år. Genom intervjuerna framkom det att samtliga deltagare någon gång upplevt en utsatthet vilken beskrevs som att bli bortglömd eller bemött med bristande förståelse och intresse. Samtliga uppger att de önskar att bli bemötta på samma villkor som övriga gäster, vilket sällan sker då det dagligen uppstår misstag i bemötande och hantering av livsmedel. Slutsatsen är att mer utbildning krävs för att ändra attityd och höja kunskapen inom restaurangbranschen gällande matöverkänsliga gästers restaurangupplevelser.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33094
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_33094_1.pdf (544.7Kb)
Datum
2013-06-24
Författare
Magnusson, Katarina
Nyckelord
gäst
matöverkänslighet
personal
restaurang
stigmatisering
Serie/rapportnr.
Restaurangmanagerprogrammet
Vt 2013
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV