"Att stänga av ett modersmål är som att kapa av tungan" – Lärares och elevers tankar kring bruket av modersmål i skolan
Abstract
Inom dagens skola och samhälle finns det blandade attityder till
modersmål och hur man ska handskas med det. Det finns idag mycket
forskning som pekar på att modersmål spelar en viktig roll när det gäller
identitetsskapande såväl som inlärning av nya språk.
I denna uppsats har jag genom samtalsintervjuer, med tre lärare och
fyra elever, undersökt hur lärare upplever att det finns några förrespektive
nackdelar med att deras elever använder sitt modersmål under
skoltid. Jag har även undersökt om lärarna tar till vara på elevernas
modersmål och betraktar det som en tillgång samt hur eleverna upplever
att deras lärare betraktar deras användning av sitt modersmål.
Resultatet visar att svenska är det språk som väger tyngst bland
lärarna. Man försöker kontrollera elevernas bruk av modersmålet i
skolan och uppmuntrar eleverna att tala så mycket svenska som möjligt.
Man ser det som fördel att eleverna kan använda modersmålet för att
förklara saker för varandra men det vore en nackdel om eleverna skulle
behärska modersmålet bättre än svenska. Konsekvensen av denna
inställning blir att elevernas förvärvande av det svenska språket blir på
modersmålets bekostnad. Detta kan i sin tur leda till att tvåspråkiga
personer får överge sitt modersmål för att övergå till svenska.
Eleverna själva tycks lägga märke till lärarnas åsikter. De tycks också
hålla med lärarna och anser att det är bra att deras arbetssätt är bra.
Genom att de får prata mycket svenska upplever de att de kan hantera
språket bättre, men det kan bli på modersmålets bekostnad.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk
HT 2013
Handledare: Rakel Johnson
View/ Open
Date
2013-06-25Author
Nilsson, Jenny
Keywords
modersmål
attityder
svenska som andraspråk
Language
swe