• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Att stänga av ett modersmål är som att kapa av tungan" – Lärares och elevers tankar kring bruket av modersmål i skolan

Sammanfattning
Inom dagens skola och samhälle finns det blandade attityder till modersmål och hur man ska handskas med det. Det finns idag mycket forskning som pekar på att modersmål spelar en viktig roll när det gäller identitetsskapande såväl som inlärning av nya språk. I denna uppsats har jag genom samtalsintervjuer, med tre lärare och fyra elever, undersökt hur lärare upplever att det finns några förrespektive nackdelar med att deras elever använder sitt modersmål under skoltid. Jag har även undersökt om lärarna tar till vara på elevernas modersmål och betraktar det som en tillgång samt hur eleverna upplever att deras lärare betraktar deras användning av sitt modersmål. Resultatet visar att svenska är det språk som väger tyngst bland lärarna. Man försöker kontrollera elevernas bruk av modersmålet i skolan och uppmuntrar eleverna att tala så mycket svenska som möjligt. Man ser det som fördel att eleverna kan använda modersmålet för att förklara saker för varandra men det vore en nackdel om eleverna skulle behärska modersmålet bättre än svenska. Konsekvensen av denna inställning blir att elevernas förvärvande av det svenska språket blir på modersmålets bekostnad. Detta kan i sin tur leda till att tvåspråkiga personer får överge sitt modersmål för att övergå till svenska. Eleverna själva tycks lägga märke till lärarnas åsikter. De tycks också hålla med lärarna och anser att det är bra att deras arbetssätt är bra. Genom att de får prata mycket svenska upplever de att de kan hantera språket bättre, men det kan bli på modersmålets bekostnad.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk HT 2013 Handledare: Rakel Johnson
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33166
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_33166_1.pdf (305.0Kb)
Datum
2013-06-25
Författare
Nilsson, Jenny
Nyckelord
modersmål
attityder
svenska som andraspråk
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV