Los españoles desayunan churros en las plazas. Un análisis de las representaciones de los hábitos alimenticios españoles en dos manuales escolares y un programa de radio de E/LE en Suecia.
Sammanfattning
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur den spanska matkulturen presenteras och förmedlas i två svenska läroböcker samt i ett radioprogram producerat av Utbildningsradion i ämnet Spanska. Syftet är också att undersöka i vilken mån detta material bidrar till att uppfylla ämnets syfte i kursplanen för moderna språk. Materialet utgörs av två svenska läroböcker samt ett radioprogram producerat av Utbildningsradion som riktar sig till nybörjare i ämnet spanska. Den här studien genomförs genom att först markera allt innehåll som behandlar den spanska matkutluren i materialet och därefter analyseras det markerade innehållet. Den teoretiska bakgrunden utgörs framförallt av Ulrika Tornbergs tre kulturperspektiv som också används som bas för att genomföra analysen. Resutlatet visar ett tydligt mönster. Traditionella kunskaper och stereotypa bilder av den spanska matkulturen är överrepresenterade i materialet. Av läromedelsförfattarna presenteras den spanska matkulturen många gånger ensidigt och på ett sätt som av eleverna kan tolkas som fakta och sanningar. När eleverna lär sig ett nytt språk är det oundvikligt att beröra de olika kulturerna som rör målspråket. Läraren är den som ansvarar för undervisningens innehåll och har således en mycket viktig uppgift. Ofta baseras undervisningen på våra läromedel och det är då viktigt att vi lärare har ett kritiskt förhållningssätt till hur olika kulturer presenteras i dessa läromedel.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-06-26Författare
Vretlund Lust, Hilja
Nyckelord
kultur
Tornberg
stereotyp
läromedel
undervisning
cultura
estereotipo
materiales didácticos
enseñanza
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2013-018
Språk
spa