Show simple item record

dc.contributor.authorHöglund, Rebecka
dc.date.accessioned2013-06-26T13:17:16Z
dc.date.available2013-06-26T13:17:16Z
dc.date.issued2013-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33210
dc.description.abstractEn utbredd diskussion kring vilken spanska som lämpar sig bäst för undervisningen i detta moderna språk ligger till grund för denna uppsats, som syftar till att undersöka vilka olika geolekter som finns representerade i Utbildningsradions videoutbud som har gymnasiet som målgrupp (totalt 54 stycken), samt i vilken utsträckning och på vilket sätt som de representeras. Detta för att utreda i vilken mån som relaterade kursmål uppfylls i detta läromedel. Hypotesen är att den kastilianska spanskan är den geolekt som representeras flest gånger och framstår som spanskans standardspråk. Metoden för detta arbete är en kvalitativ och komparativ videoanalys som grundar sig i en modell presenterad av Francisco Moreno Fernández där de olika geolekterna och dess karaktärsdrag är definierade. Detta för att kunna urskilja och systematisera de olika geolekterna och deras sammanhang i videorna och därmed kunna dra relevanta slutsatser kring resultaten. Analysen påvisar att samtliga geolekter finns representerade i videoutbudet och att de uppmärksammade målen på så sätt uppfylls, men att den kastilianska geolekten har en dominerande position i många avseenden. Bland annat utör den mer än 50% av samtliga representationer, vilket delvis kan förklaras både ur ett etnocentriskt och ett eurocentriskt perspektiv och därmed resultera i en svedvriden verklighet av språket som inte alltid överensstämmer med varken språkets globaliserade verklighet, den kommunikativa språksynen eller elevernas individuella behov.sv
dc.language.isospasv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats i spanskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2013-019sv
dc.subjectE/LEsv
dc.subjectmaterial audiovisualsv
dc.subjectspråklig variationsv
dc.subjectvariedad de lenguassv
dc.subjecteurocentrismosv
dc.subjectetnocentrismosv
dc.subjectspanskasv
dc.subjectaudiovisuellt materialsv
dc.subjecteurocentrismsv
dc.subjectenocentrismsv
dc.titleEl español - ¿una lengua diversa? Un análisis de las representaciones de distintas variedades de la lengua española en una serie de vídeos para E/LE dirigidos a los niveles de A2/B1 en Suecia.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record