• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lean inom tjänstesektorn och dess effekt på arbetsmiljön - Ur ett stressperspektiv

Abstract
För att ett företag ska kunna hävda sig på dagens globaliserade marknad krävs det att företaget hela tiden arbetar mot en mer effektiv verksamhet. För att uppnå en effektivare verksamhet arbetar många företag med Lean. Lean innebär att slöseri ska reduceras, där slöseri definieras som alla aktiviteter som inte tillför något kundvärde. Lean är idag, framförallt på produktionssidan ett populärt arbetssätt, dock har forskning visat att Lean kan leda till en ökad stress för medarbetarna. Lean har delvis implementerats inom tjänstesektorn men inte alls i samma utsträckning som i tillverkningsindustrin. På grund av detta finns det inte mycket forskning om Leans inverkan på medarbetarna inom tjänstesektorn sett ur ett stressperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka om Lean leder till en mer stressfylld arbetsmiljö för medarbetarna på företag inom den privata delen tjänstesektorn. Vi har valt att exkludera den offentliga sektorn från tjänstesektorn då det på detta område redan finns undersökningar gjorda om Leans inverkan på stress. Vi har valt att genomföra en enkätundersökning som metod för att kunna besvara vårt syfte. Vi har även valt att komplettera med två intervjuer för att ge både oss och läsaren en ökad förståelse i vad som innebär att ett företag är Lean samt för att få reda på om de intervjuade tror att Lean eventuellt leder till en mer stressfylld arbetsmiljö. Vår studie har visat att Lean inte har lett till en ökad stress. Studien har också visat att Lean påverkar individerna olika sett ur ett stressperspektiv beroende på hur gamla respondenterna är eller vilket kön de har. När vi har jämfört diverse förändringar av arbetssituationen som Lean kan ha inneburit har vi kommit fram till att Lean inte innebär en stor förändring för majoriteten av medarbetarna. I de fall där förändring har skett har individernas upplevda stress avspeglat det teorin hävdar att de bör uppleva.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33231
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_33231_1.pdf (1.007Mb)
Date
2013-06-27
Author
Borgwing, Carl
Lehtonen, Rickard
Series/Report no.
Logistik
12/13:3
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV