• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lean inom tjänstesektorn och dess effekt på arbetsmiljön - Ur ett stressperspektiv

Sammanfattning
För att ett företag ska kunna hävda sig på dagens globaliserade marknad krävs det att företaget hela tiden arbetar mot en mer effektiv verksamhet. För att uppnå en effektivare verksamhet arbetar många företag med Lean. Lean innebär att slöseri ska reduceras, där slöseri definieras som alla aktiviteter som inte tillför något kundvärde. Lean är idag, framförallt på produktionssidan ett populärt arbetssätt, dock har forskning visat att Lean kan leda till en ökad stress för medarbetarna. Lean har delvis implementerats inom tjänstesektorn men inte alls i samma utsträckning som i tillverkningsindustrin. På grund av detta finns det inte mycket forskning om Leans inverkan på medarbetarna inom tjänstesektorn sett ur ett stressperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka om Lean leder till en mer stressfylld arbetsmiljö för medarbetarna på företag inom den privata delen tjänstesektorn. Vi har valt att exkludera den offentliga sektorn från tjänstesektorn då det på detta område redan finns undersökningar gjorda om Leans inverkan på stress. Vi har valt att genomföra en enkätundersökning som metod för att kunna besvara vårt syfte. Vi har även valt att komplettera med två intervjuer för att ge både oss och läsaren en ökad förståelse i vad som innebär att ett företag är Lean samt för att få reda på om de intervjuade tror att Lean eventuellt leder till en mer stressfylld arbetsmiljö. Vår studie har visat att Lean inte har lett till en ökad stress. Studien har också visat att Lean påverkar individerna olika sett ur ett stressperspektiv beroende på hur gamla respondenterna är eller vilket kön de har. När vi har jämfört diverse förändringar av arbetssituationen som Lean kan ha inneburit har vi kommit fram till att Lean inte innebär en stor förändring för majoriteten av medarbetarna. I de fall där förändring har skett har individernas upplevda stress avspeglat det teorin hävdar att de bör uppleva.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33231
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_33231_1.pdf (1.007Mb)
Datum
2013-06-27
Författare
Borgwing, Carl
Lehtonen, Rickard
Serie/rapportnr.
Logistik
12/13:3
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV