dc.contributor.author | Borgwing, Carl | |
dc.contributor.author | Lehtonen, Rickard | |
dc.date.accessioned | 2013-06-27T14:05:02Z | |
dc.date.available | 2013-06-27T14:05:02Z | |
dc.date.issued | 2013-06-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33231 | |
dc.description.abstract | För att ett företag ska kunna hävda sig på dagens globaliserade marknad krävs det att företaget hela
tiden arbetar mot en mer effektiv verksamhet. För att uppnå en effektivare verksamhet arbetar
många företag med Lean. Lean innebär att slöseri ska reduceras, där slöseri definieras som alla
aktiviteter som inte tillför något kundvärde. Lean är idag, framförallt på produktionssidan ett
populärt arbetssätt, dock har forskning visat att Lean kan leda till en ökad stress för medarbetarna.
Lean har delvis implementerats inom tjänstesektorn men inte alls i samma utsträckning som i
tillverkningsindustrin. På grund av detta finns det inte mycket forskning om Leans inverkan på
medarbetarna inom tjänstesektorn sett ur ett stressperspektiv.
Syftet med vår studie är att undersöka om Lean leder till en mer stressfylld arbetsmiljö för
medarbetarna på företag inom den privata delen tjänstesektorn. Vi har valt att exkludera den
offentliga sektorn från tjänstesektorn då det på detta område redan finns undersökningar gjorda om
Leans inverkan på stress. Vi har valt att genomföra en enkätundersökning som metod för att kunna
besvara vårt syfte. Vi har även valt att komplettera med två intervjuer för att ge både oss och läsaren
en ökad förståelse i vad som innebär att ett företag är Lean samt för att få reda på om de intervjuade
tror att Lean eventuellt leder till en mer stressfylld arbetsmiljö.
Vår studie har visat att Lean inte har lett till en ökad stress. Studien har också visat att Lean
påverkar individerna olika sett ur ett stressperspektiv beroende på hur gamla respondenterna är eller
vilket kön de har. När vi har jämfört diverse förändringar av arbetssituationen som Lean kan ha
inneburit har vi kommit fram till att Lean inte innebär en stor förändring för majoriteten av
medarbetarna. I de fall där förändring har skett har individernas upplevda stress avspeglat det teorin
hävdar att de bör uppleva. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 12/13:3 | sv |
dc.title | Lean inom tjänstesektorn och dess effekt på arbetsmiljön - Ur ett stressperspektiv | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |