Formas de enseñanza de la escuela de conocimientos. La autodisciplina y motivación del alumno
Abstract
Kunskapsskolan i Sverige är en läroanstalt som använder en personlig utformad utbildning, där eleven står i centrum. Skolans arbetssätt är bra för ambitiösa elever som verkligen vill lära sig, men inte för omotiverade elever som har svårt att arbeta självständigt. De här eleverna behöver kanske arbeta med konstruktivistiska inlärningsmodeller för att lära sig jobba mer självständigt. Syftet med vår forskning är att ta reda på vad eleverna tycker om kunskapsskolans arbetssätt och vad de anser om motivation och självdisciplin när man går i skolan. Vi väljer en kvalitativ och kvantitativ metod för att ta reda på elevernas åsikter. Vi konstruerar en enkät med 20 frågor där eleverna får svara ja eller nej på frågorna med möjlighet att skriva ner sina egna kommentarer. Svaret på de här frågorna hjälper oss att förstå bättre vad de tycker om kunskapsskolans arbetssätt och deras åsikter om motivation och självdisciplin. 27 elever deltar i undersökningen och svarar på tio frågor som handlar om kunskapsskolans arbetssätt och tio frågor om motivation och självdisciplin. Vi samlar alla svaren och gör både en kvalitativ och kvantitativ analys. Resultatet av studien visar att hypotesen är korrekt. En stor majoritet har en positiv inställning till skolans arbetssätt. Dessutom visar det sig att de flesta elever tycker att de har motivation och självdisciplin för att studera på denna skola.
Degree
Student essay
Date
2013-06-28Author
Vera, Ricardo
Keywords
motivación
autodisciplina
método de estudio
encuesta
análisis cualitativo
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska, interdisciplinär
SPL 2013-033
Language
spa