• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Chicas y Chicos – contraste en la clase de español como lengua extranjera

Abstract
Det primära syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns skillnader i skolprestationer i ämnet spanska mellan flickor och pojkar. Den viktigaste slutsatsen av undersökningen är att det finns stora skillnader i vad flickor respektive pojkar åstadkommer i ämnet spanska. Det sekundära syftet har vi definierat efter att ha besvarat den primära frågan. Vi ville försöka besvara de frågor som väcktes av resultatet. Frågorna vi ställde oss var om lärarna reflekterat själva över skillnaderna i skolprestationer och, om de gjort det, hur de förklarar dessa skillnader och eventuellt hur de jobbar med detta problem. Metoden vi använde är kvantitativ och kvalitativ. Vi samlade betygen i spanska från fyra högstadiskolor och bearbetade data till statistik för att kunna uppnå vårt syfte. Totalt har vi använt 272 betyg i spanska som vi med hjälp av programmet Excel presenterade och analyserade. Som nästa steg tog vi kontakt med undervisande lärare för kvalitativa intervjuer. Denna uppsats har betydelse för läraryrket, speciellt för dem som är intresserade av språk, i det att den tar upp betydelsefulla resonemang om undervisning och språkinlärning ur ett genusperspektiv.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33318
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
student essay, interdisciplinary (821.2Kb)
Date
2013-06-28
Author
Sele Godino, MArgherita
Keywords
undervisning i moderna språk
skolpresentationer
genus
la enseñanza de lenguas extranjeras
el rendimiento escolar
el enfoque de género
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska, interdisciplinär
SPL 2013-040
Language
spa
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV