Konstruktion av en kundhanteringsprocess åt logistikföretaget DHL
Abstract
Att designa och konstruera processer för en specifik verksamhet kan vara både en omfattande och
komplex utmaning. Det är viktigt att den person eller grupp som skall designa och konstruera
processen är lyhörd för verksamhetens krav och önskemål, samtidigt som det är av största vikt att de
krav och önskemål som uttalas är rimliga och går att omsätta i en verklig kontext. I den här uppsatsen
har jag undersökt hur en kundhanteringsprocess kan se ut och konstrueras, hos ett logistikföretag, som
både utgår från verksamhetens krav och önskemål samt med stöd av befintliga modeller och teorier
inom det processteoretiska området. Genom empirisk datainsamling samt insamling av teoretiskt
material inom ämnesområdet har en huvudprocess bestående av tre delprocesser samt detaljerade
beskrivningar av processens aktiviteter konstruerats som tillsammans med verksamheten slutligen
utvärderats. Vilket framgår av utvärderingen och resultatet av undersökningen är att vald metodik för
konstruktion av process samt val av insamlat empiriskt och teoretiskt material har lett till en
kundhanteringsprocess som dels uppfyller verksamhetens krav och önskemål och som stöds av
befintliga modeller och teorier inom det processteoretiska området.
Date
2007-04-24Author
Hedström, Jonas
Keywords
Process
processkonstruktion
effektivitet
processbaserad verksamhetsutveckling
Electronic Data Interchange
Series/Report no.
Report / IT University of Göteborg
2007:5
Language
swe