• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kan skrivande med digitala resurser bidra till elevers andraspråksinlärning?

Sammanfattning
Stora resurser satsas på digitala resurser i skolan och svenska elever har hög tillgång till internet och digitala medier. De används mest i ämnet svenska och främst till informationssökning och skrivande (Skolverket, 2013). Syftet med denna studie var att undersöka vad forskning kring språkinlärning för fram som centrala faktorer för att skrivande med digitala resurser ska gynna elevers inlärning av andraspråk. Enligt Chapelle(1998) kan forskning kring digital språkinlärningsteori användas även för studier av andraspråk. I denna studie görs en översikt av forskning efter millennieskiftet kring skrivande med digitala resurser generellt och för andraspråksinlärare. Det finns mycket forskning på skrivande och språkinlärning med digitala resurser generellt, men få som specifikt behandlar andraspråk och speciellt bristen på andraspråksforskning i Sverige på området är slående. Här finns ett mycket angeläget forskningsområde. Resultaten visar att det finns stort forskningsstöd för att motivation, kommunikation, interaktion och samarbete förbättras och att kvantitet skriven text ökar. Flera studier uppger att också texternas kvalitét ökar. Betydelsefulla faktorer för ökad inlärning är tillgång till ökad textinput, ökade möjligheter till bearbetning och feedback, fler möjligheter till interaktion och kommunikation samt tillgång till språkverktyg. Resultaten kan de knytas till teori kring andraspråksinlärning eftersom faktorer som input, motivation, output, interaktion och feedback i flera av studierna anses öka. Ur interaktionistiskt perspektiv bör då även intake och uptake öka. Interferens kan lättare uppmärksammas genom språkverktyg. Slutsatsen är att digitala resurser vid skrivande har hög potential att förbättra andraspråksinlärning, men att det kräver lärare med digital kompetens som strukturerar undervisningen, väljer lämpliga uppgiftstyper och behärskar språkteknologi.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, SSA136, fördjupningskurs Vt 2013 Handledare: Kaarlo Voionmaa Examinator: Qarin Franker
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33519
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_33519_1.pdf (681.9Kb)
Datum
2013-07-30
Författare
Ingelman, Gertrud
Nyckelord
Svenska som andraspråk
andraspråksinlärning
skrivande med IKT
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV