Utvärderingsperspektiv på en e-myndighet under utveckling
Sammanfattning
Myndigheter som levererar e-tjänster till sina användare har idag många olika modeller att utvärderas mot. Vår uppsats riktade sig mot en utvärdering och analys av några av dessa utvärderingsmodeller för e-myndigheter. Granskningen fokuserade främst på myndigheters e-tjänster och den kommunikation som sker mellan de olika intressenterna. Vi applicerade valda modeller på Försäkringskassan och utvärderade hur väl deras verksamhet stämde överens med de teoretiska definitionerna och rekommendationerna. Genom intervjuer med olika grupper fick vi en bild av Försäkringskassan som en i många avseenden utvecklad e-myndighet som dock har mycket kvar att uträtta. I de teoretiska utvärderingsmodellerna hittade vi viktiga punkter som saknades, behövde förstärkas eller förändras. Vi drog slutsatsen att de modeller vi har utvärderat inte kan användas enskilt för att heltäckande beskriva en e-myndighet.
Övrig beskrivning
Vårterminen 2006
Datum
2007-04-25Författare
Davidsson, Martin
Johansson, Fabian
Samuelsson, Henrik
Nyckelord
e-government
e-myndighet
kommunikation
utvärderingsmodeller
Serie/rapportnr.
Report / IT University of Göteborg
2006:102
Språk
swe