• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jag tvättar bordet!

En observationsstudie om barns delaktighet i förskolerestaurangen

Sammanfattning
I förskolan har måltiden traditionellt beskrivits som omsorg, men innebär idag en koppling mellan omsorg och den lärprocess som genomsyrar aktiviteterna i förskolan. I läroplanen nämns barns delaktighet som ett viktigt begrepp när det gäller utveckling, då det är en förutsättning för barns inflytande, både i förskolan och i samhället. Genom att analysera måltiden med hjälp av FAMM samt en stegmodell för delaktighet kan möjligheter och hinder till delaktighet upptäckas samt hur barns delaktighet främjas och motverkas. Studiens syfte är att utforska hur barns delaktighet kan se ut i förskolerestaurangen, genom ostrukturerade observationer samt skuggning av en förskolelärare. Resultatet analyserades genom kvalitativ innehållsanalys och en modell för grad av delaktighet utformades. I studien redovisas exempel på hur barns och vuxnas initiativ till barns delaktighet kan se ut, vilka möjligheter och hinder som finns samt hur initiativen till delaktighet främjas och motverkas. Resultatet visar att det finns stora möjligheter till delaktighet, men det är i Mötet mellan vuxna och barn som delaktigheten blir till. Slutsatsen blir att graden av delaktighet för barn i förskolerestaurangen är beroende av vuxnas agerande. Förutsättningen för att delaktighet ska kunna ske är förskolepedagogernas förmåga att upptäcka och främja de möjligheter till delaktighet som finns, att hitta sätt att övervinna hinder och att ta till vara och uppmuntra barns initiativ till delaktighet. Två viktiga sätt att uppmuntra barns initiativ är att låta barn göra färdigt och att våga visa barn förtroendet att äta och ta mat på sitt eget sätt och i sin egen takt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33691
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_33691_1.pdf (630.1Kb)
Datum
2013-08-20
Författare
Lundell, Karin
Nyckelord
barn
delaktighet
förskola
måltid
FAMM
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap
VT13
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV