Show simple item record

dc.contributor.authorLindell, Åsa
dc.contributor.authorOlsson, Camilla
dc.date.accessioned2007-04-25T09:02:20Z
dc.date.available2007-04-25T09:02:20Z
dc.date.issued2007-04-25T09:02:20Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3369
dc.descriptionVårterminen 2006eng
dc.description.abstractEn av svårigheterna i samband med implementationer av affärssystem, är problematiken som uppstår i mötet mellan verksamhetens och systemets processer. Enligt vår litteraturstudie, bör ett företag omforma sina processer, i syfte att matcha systemets processtöd, under implementationen. Förfarandet ställer stora krav på företagets resurser, då personalen ställs inför både ny teknik och nya arbetssätt. Genomförande av stora förändringar samtidigt i en verksamhet kan bidra till förändringströtthet hos personalen. Att istället utföra processutvecklingen efter implementationen, kan i enlighet med vårt resultat, vara ett sätt att minska förändringsbördan. Vi har utfört en kvalitativ fallstudie med ett aktörsperspektiv, vilken inleddes med en pilotstudie där vi intervjuat människor som kunnat bidra med insikter om implementationer och processutvecklingsarbete. Den efterföljande primära studien har vi utfört på Kemi AB, ett företag som vid tiden för studien, var i avslutandefasen av en implementation och som därefter påbörjat ett projekt, med syfte att utveckla sina processer.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesReport / IT University of Göteborgeng
dc.relation.ispartofseries2006:105eng
dc.subjectAffärssystemeng
dc.subjectimplementationeng
dc.subjectprocessereng
dc.subjectförändringeng
dc.titleErfarenheter från en affärssystems-implementationeng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Göteborg/Applied Information Technologyeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record