Erfarenheter från en affärssystems-implementation
Sammanfattning
En av svårigheterna i samband med implementationer av affärssystem, är
problematiken som uppstår i mötet mellan verksamhetens och systemets processer.
Enligt vår litteraturstudie, bör ett företag omforma sina processer, i syfte att matcha
systemets processtöd, under implementationen. Förfarandet ställer stora krav på
företagets resurser, då personalen ställs inför både ny teknik och nya arbetssätt.
Genomförande av stora förändringar samtidigt i en verksamhet kan bidra till
förändringströtthet hos personalen. Att istället utföra processutvecklingen efter
implementationen, kan i enlighet med vårt resultat, vara ett sätt att minska
förändringsbördan. Vi har utfört en kvalitativ fallstudie med ett aktörsperspektiv,
vilken inleddes med en pilotstudie där vi intervjuat människor som kunnat bidra
med insikter om implementationer och processutvecklingsarbete. Den efterföljande
primära studien har vi utfört på Kemi AB, ett företag som vid tiden för studien, var
i avslutandefasen av en implementation och som därefter påbörjat ett projekt, med
syfte att utveckla sina processer.
Övrig beskrivning
Vårterminen 2006
Datum
2007-04-25Författare
Lindell, Åsa
Olsson, Camilla
Nyckelord
Affärssystem
implementation
processer
förändring
Serie/rapportnr.
Report / IT University of Göteborg
2006:105
Språk
swe