• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Särskolan i slöjden och slöjden i särskolan

Abstract
Innan vi påbörjade vår lärarutbildning har vi båda sammanlagt arbetat med utvecklingsstörda under 14 år tid, som assistent, obehörig lärare och förälder. Vår erfarenhet från både verksamhetsförlagda utbildningsperioder och arbete i skolor har gjort oss medvetna om att flertalet slöjdlärare undervisar elever i grundskolan såväl som grundsärskolan. I tidigare förordningar i svensk författningssamling har behörighetskraven varit något oprecisa och i realiteten har en ämneslärarexamen givit tillräcklig behörighet för att undervisa de praktisk-estetiska ämne- na i grundsärskolan. I och med den nya författningssamlingen SFS 2011:326 krävs ämneslärarutbildning samt speciallärarexamen mot utvecklingsstörning för att undervisa grundsärskolan i bild, hem- och konsumentkun- skap, idrott och hälsa, musik samt slöjd. De nya behörighetskraven för slöjdlärare i grundsärskolan uppfylls av ytterst få, om ens av någon, i dagsläget. Genom en fallstudie av fiktiva elever, vilka vi låter vandra genom en ämnesområdesplanering, undersöker vi behovet av kompetensutveckling för verksamma och blivande slöjdlärare i deras möte med grundsärskolan. I vår diskussion har vi kommit fram till att slöjdlärare skulle vara ytterst behjälpta av en del av utbildningen speciallä- rarexamen mot utvecklingsstörning ger, men inte nödvändigtvis ha behov av hela utbildningen. Vår undersök- ning resulterar i ett förslag om en rimligare och mer realistiskt genomförbar nivå för kompetensutveckling, mel- lan det tidigare kravet på ingen specialpedagogisk kompetens och det aktuella kravet på komplett speciallärarex- amen mot utvecklingsstörning, medels en obligatorisk kurs i specialpedagogik anpassad för lärare i praktisk estetiska ämnen inom Lärarprogrammet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33701
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_33701_1.pdf (419.3Kb)
Date
2013-08-20
Author
Asklund, Anna
Dawid, Elias
Keywords
Lärarutbildning
grundsärskola
behörighet
kompetensutveckling
specialpedagogik
Series/Report no.
Lärarprogrammet Slöjd
VT13
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV