• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Högläsning som pedagogiskt verktyg

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur högläsning kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att utveckla elevers språkinlärning samt hur högläsning kan användas för att stärka och lyfta fram såväl individen som gruppen. För att uppnå syftet utgick vi från metodvalet kvalitativa samtalsintervjuer samt kompletterande, kvalitativa direktobservationer. Respondenterna är fyra lärare i årskurs 1-3 från två olika skolor. Studien visar att respondenterna i likhet med den tidigare forskning vi tagit del av, är av åsikten att högläsning är kan bidra till elevers språkutveckling. Lärarna på den ena skolan, skola A, arbetar efter en specifik metod som är inriktad mot reflekterande läsning. Det är främst denna skola som arbetar på det sätt som den forskning vi granskat förespråkar. På den andra skolan, skola B, utgår de inte från någon speciell metod och arbetssättet är, i jämförelse med skola A, ostrukturerat och mindre genomtänkt. Grunden för språkutveckling genom högläsning är det sociala samspelet. Med läraren som modell förmedlar hon språkstrategier som utmanar och utvecklar elevens metakognition och literacy. I en klassrumsmiljö, där litteratur finns lättillgänglig och där eleverna tillåts att diskutera och dela tankar och åsikter med varandra, sker språkutveckling. För att detta sociala samspel ska uppstå, krävs det att läraren planerar undervisningen på ett medvetet sätt med styrdokumenten som utgångspunkt. Högläsning bedrivs i stort sett i varje klassrum. Att genom denna studie belysa betydelsen av högläsnings inverkan på elevers språkutveckling samt individ- och grupputveckling, är av stor relevans för läraryrket. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33761
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33761_1.pdf (465.8Kb)
Datum
0000
Författare
Zeed, Emmeli
Fast, Fredrik
Nyckelord
Högläsning
pedagogiskt verktyg
språkutveckling
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV