Bilden av skolan. En studie av hur skoldebatten diskursivt konstrueras i Dagens nyheter och Aftonbladet
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka utbildning samt utbildningspolitik som diskursiva konstruktioner i media.
Vår studie baseras på ledarartiklar, debattartiklar, krönikor samt insändare i Dagens nyheter och Aftonbladet från år
01. Undersökningen vilar på ett grundantagande om att språkliga konstruktioner av skolan i media spelar roll i den
meningen att de aktivt bidrar till skapandet av en bild av verkligheten. För att tydligare skissera de olika uppfattningar
om skolans uppdrag som blir tydliga i skoldebatten som den framställs i tidningarna så har vi använt oss av idealtyper
eller så kallade utbildningskonceptioner. Vi har vidare använt oss av kvantitativ textanalys som metod. Följande
frågeställningar har styrt vår analys av tidningsartiklarna.1)Vilka utbildningskonceptioner återfinns i Aftonbladet
respektive Dagens nyheter? )Vilken eller vilka aktörer ges mest utrymme i tidningarna? 3) Finns det något samband
mellan aktör och utbildningskonception? 4)Vilka är de huvudsakliga sakområdena och problemen relaterade till skola
samt utbildningspolitik som tas upp i artiklarna? 5) I vilken utsträckning kan tidningarnas beskrivningar av skolan
kategoriseras som negativa och kritiska?6) Har olika kategorier (journalister, politiker, lärare etc) av aktörer specifika
sakområden/problem som de gärna fokuserar på i sina beskrivningar av skolan? Vi kan efter genomförd studie
konstatera att samtliga konceptioner återfinns i artikelmaterialet men att den demokratiska konceptionen dominerar.
Journalisterna är den aktör som står för störst antal artiklar i undersökningsmaterialet. I de tidningsartiklar som ligger
till grund för vår undersökning så är det just ett mindre antal områden som dominerar; skolans uppdrag, alliansens
skolpolitik, lärares löner, kursplan/läroplan, friskolor, skolplikt samt (mer generellt) skolpolitik. De problemområden
som artiklarna främst fokuserar på är alliansens skolpolitik samt relationen mellan skola och arbetsmarknad.
Journalister tenderar att uttrycka sig i en mängd olika frågor medan politikerna fokuserar på frågor om skolans uppdrag
samt skolplikten. Lärare driver tillsammans med facket frågor som rör lärarnas yrkesutövning samt lärarlöner Vad gäller
relationen mellan specifika problemområden och aktör så är resultatet något spretigt; spridningen av problemområden
aktörerna emellan är stor. Bilden av skolan som förmedlas i tidningarna är överlag negativ. Vi anser att uppsatsen är
relevant då medias beskrivning har politiska effekter som i förlängningen påverkar oss lärare i vår yrkesutövning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
0000Author
Vergara, Rebecca
Melin, Johan
Keywords
skolans uppdrag
skoldebatten
utbildningspolitik,
Language
sv