• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikter mellan pedagoger - likheter och skillnader på två skolor

Abstract
Under vår verksamhetsförlagda utbildningstid lade vi märke till att det pågick konflikter mellan personal på skolan. Vi känner att vår utbildning, i den mån det gäller konflikter, främst fokuserat på konflikter där elever är inblandade, växte ett intresse att studera konflikter inom personalen fram. Syftet med denna undersökning har alltså varit att ta reda på vilka sorters konflikter som pedagoger och rektorer har upplevt eller bevittnat samt hur dessa konflikter gått till. Vidare har vi undersökt hur konflikter hanteras och förebyggs på deras respektive arbetsplatser. Vi har valt respondentintervju som metod för undersökningen och totalt har sju personer intervjuats på två lågstadieskolor i Göteborgsområdet, fördelat på fem pedagoger och två rektorer. Intervjuerna har analyserats utifrån tre konfliktmodeller: ABC-modellen, Glasls eskalationsmodell och de Klerks konfliktkategorisering. Därigenom har vi fått en förståelse för vad för slags konflikter som pågår mellan kollegor i skolan samt hur dessa hanteras. På den ena skolan beskrev samtliga medarbetare olika sorters fördelningskonflikter när de ombads berätta om konflikter som de upplevt i arbetet. Intressant nog var även medarbetarna på den andra skolan samstämmiga och beskrev samma sorts konflikt, fast på denna skola var konflikter där de menade att enstaka personers beteende eller agerande bar skuld till den uppkomna konflikten. På skolan med fördelningskonflikter verkar kommunikationen mellan kollegorna vara sämre, vilket skulle kunna vara en orsak. En didaktisk konsekvens av konflikter mellan kollegor på lågstadieskolor är, oavsett konfliktens natur, att konflikter som ej hanteras på ett tillbörligt sätt hindrar lärande genom att pedagogernas energi ägnas konflikten istället för undervisande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33776
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33776_1.pdf (185.8Kb)
Date
2013
Author
Breitholtz, Laya
Molnár, Camilla
Keywords
Kommunikation
konflikthantering,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV