Skolverket riktigt spottar ut material kring läroplanen, det är helt otroligt! Pedagogers tillämpning av Lgr 11 i läs- och skrivundervisningen
Abstract
Sammanfattning
År 011 gav Utbildningsdepartementet ut den nya läroplanen Lgr 11. I vår studie undersöker vi hur denna har
tagits emot av sju pedagoger vi intervjuat. Vi diskuterar frågor som implementering, förändringar och känslor
kring de nya reformerna i den tidiga läs- och skrivinlärningen. Vi vill ta reda på hur pedagogerna vi intervjuat
ställer sig till den nya läroplanen, använder de den nya läroplanen i annan utsträckning än tidigare läroplaner och
hur ser bedömningen av svenskämnet ut. Vi använder oss av samtalsintervjuer för att komma pedagogerna nära
och få en så bred bild som möjligt av deras upplevelser kopplat till den nya läroplanen. Ett resultat som vi kan se
i vår studie är att bedömningsarbetet har tagit en ny vändning. Istället för summativ bedömning arbetas det nu
aktivt med införandet av formativ bedömning på de flesta håll. Vi ser även att lärarnas administrativa arbete ökat
i omfång, vilket medfört att flera lärare i vår studie känner att tiden inte räcker till. Vi kan också urskilja olika
kunskapssyn hos de pedagoger vi intervjuat, vilket påverkar svenskämnets utformning. Den nya läroplanen har
stor betydelse för den svenska skolan och det är viktigt att pedagoger är väl insatta i den för att kunna skapa de
bästa förutsättningarna för att alla elever ska kunna lyckas.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Jonsson, Emma
Henricsson, Josefin
Keywords
Lgr 11
implementering
förändring
bedömning
dok
Language
sv