• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolverket riktigt spottar ut material kring läroplanen, det är helt otroligt! Pedagogers tillämpning av Lgr 11 i läs- och skrivundervisningen

Abstract
Sammanfattning År 011 gav Utbildningsdepartementet ut den nya läroplanen Lgr 11. I vår studie undersöker vi hur denna har tagits emot av sju pedagoger vi intervjuat. Vi diskuterar frågor som implementering, förändringar och känslor kring de nya reformerna i den tidiga läs- och skrivinlärningen. Vi vill ta reda på hur pedagogerna vi intervjuat ställer sig till den nya läroplanen, använder de den nya läroplanen i annan utsträckning än tidigare läroplaner och hur ser bedömningen av svenskämnet ut. Vi använder oss av samtalsintervjuer för att komma pedagogerna nära och få en så bred bild som möjligt av deras upplevelser kopplat till den nya läroplanen. Ett resultat som vi kan se i vår studie är att bedömningsarbetet har tagit en ny vändning. Istället för summativ bedömning arbetas det nu aktivt med införandet av formativ bedömning på de flesta håll. Vi ser även att lärarnas administrativa arbete ökat i omfång, vilket medfört att flera lärare i vår studie känner att tiden inte räcker till. Vi kan också urskilja olika kunskapssyn hos de pedagoger vi intervjuat, vilket påverkar svenskämnets utformning. Den nya läroplanen har stor betydelse för den svenska skolan och det är viktigt att pedagoger är väl insatta i den för att kunna skapa de bästa förutsättningarna för att alla elever ska kunna lyckas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33785
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33785_1.pdf (554.7Kb)
Date
2013
Author
Jonsson, Emma
Henricsson, Josefin
Keywords
Lgr 11
implementering
förändring
bedömning
dok
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV