• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolverket riktigt spottar ut material kring läroplanen, det är helt otroligt! Pedagogers tillämpning av Lgr 11 i läs- och skrivundervisningen

Sammanfattning
Sammanfattning År 011 gav Utbildningsdepartementet ut den nya läroplanen Lgr 11. I vår studie undersöker vi hur denna har tagits emot av sju pedagoger vi intervjuat. Vi diskuterar frågor som implementering, förändringar och känslor kring de nya reformerna i den tidiga läs- och skrivinlärningen. Vi vill ta reda på hur pedagogerna vi intervjuat ställer sig till den nya läroplanen, använder de den nya läroplanen i annan utsträckning än tidigare läroplaner och hur ser bedömningen av svenskämnet ut. Vi använder oss av samtalsintervjuer för att komma pedagogerna nära och få en så bred bild som möjligt av deras upplevelser kopplat till den nya läroplanen. Ett resultat som vi kan se i vår studie är att bedömningsarbetet har tagit en ny vändning. Istället för summativ bedömning arbetas det nu aktivt med införandet av formativ bedömning på de flesta håll. Vi ser även att lärarnas administrativa arbete ökat i omfång, vilket medfört att flera lärare i vår studie känner att tiden inte räcker till. Vi kan också urskilja olika kunskapssyn hos de pedagoger vi intervjuat, vilket påverkar svenskämnets utformning. Den nya läroplanen har stor betydelse för den svenska skolan och det är viktigt att pedagoger är väl insatta i den för att kunna skapa de bästa förutsättningarna för att alla elever ska kunna lyckas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33785
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33785_1.pdf (554.7Kb)
Datum
2013
Författare
Jonsson, Emma
Henricsson, Josefin
Nyckelord
Lgr 11
implementering
förändring
bedömning
dok
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV