Visa enkel post

dc.contributor.authorAndreasson, Ingelasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:36Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33787
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för syn på och erfarenhet av olika metoder då elever ska lära sig att läsa, samt vilka för- och nackdelar lärarna upplever med läsmetoderna. För att kunna ta reda på lärarnas syn och erfarenheter, utgick jag från den kvalitativa forskningsmetoden och intervjuade fem erfarna lärare som arbetar eller har arbetat i de tidiga skolåren. Min teoretiska ingång i studien är det sociokulturella perspektivet. Utifrån detta perspektiv analyserades resultaten. Resultaten som framkom i studien är att informanterna använder ett variationsrikt tillvägagångssätt i användningen av läsmetoder, och ett varierande arbetssätt i läsundervisningen, som utgår från elevernas behov och förmågor. Samtliga informanter använder ljud- och helordsmetoder i sin undervisning, dessutom blandar de flera olika metoder. Lärarna har skiftande åsikter om läsmetodernas för- och nackdelar för både ”lässtarka” och ”lässvaga” elever. Några lärare anser att de analytiska metoderna är mer fördelaktiga och någon lärare menar att den syntetiska är mer gynnsam. Slutsatsen är att lärarna har kännedom om hur flera olika läsmetoder kan tillämpas i praktiken och kan därigenom tillgodose alla elevers behov.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäsningsv
dc.subjectläsmetodersv
dc.subjectsyntetisk och analytisk metodsv
dc.titleHur lär sig elever att läsa? En kvalitativ studie om lärares syn på och erfarenhet av läsmetodersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post