Stämplas eleven in i matematiksvårigheter?
Sammanfattning
Sammanfattning
I denna uppsats blir kursplanerna i NO- ämnena biologi, fysik och kemi från Lpo94 och
Lgr11 föremål för ett komparativt studium. Undersökningen har genomförts genom en
kvalitativ textanalys. Genom den kvalitativa textanalysen har vi undersökt och jämfört
texternas form och struktur samt de olika ämnenas områden som behandlas i dessa. Utifrån
denna textanalys har vi försökt utröna om kursplanerna skiljer sig åt beträffande innehåll,
utformning och deras syn på kunskap och naturvetenskap. De slutsatser vi har dragit är att
kursplanerna skiljer sig till utformning och struktur men inte till deras faktiska innehåll.
Arbetet ska vara ett stöd för lärare inom naturvetenskapliga ämnen i grundskolan genom att
belysa de skillnader i form, struktur och textinnehåll från föregående kursplaner.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Frey, Charlotte
Nyckelord
socioekonomisk bakgrund
förväntningar
stämpling,
Språk
sv