• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers syn på samverkan kring elever i behov av stöd - en jämförande studie mellan lärare och specialpedagoger

Abstract
Syftet med denna studie är att jämföra hur lärare och specialpedagoger uppfattar ansvarsfördelningen i samarbetet kring specialpedagogiska behov, samt undersöka hur deras perspektiv stämmer överens med styrdokumenten. Vi har genomfört sju djupintervjuer med fyra svensklärare, två specialpedagoger och en speciallärare, som är verksamma på tre skolor (både högstadiet och gymnasiet) om deras uppfattning om samverkan, ansvarsfördelning och intressekonflikter mellan lärare och specialpedagoger i arbetet kring elever med stödbehov. Vi har influerats av fenomenografi för att ta reda på om det finns några eventuella skillnader i deras sätt att uppfatta lärares och specialpedagogers skyldigheter i detta arbete och därefter jämfört dessa uppfattningar med vad som står i styrdokumenten. Resultatet visar för det första en tendens till att det råder osäkerhet gällande specialpedagogers uppdrag. Några intervjudeltagare ansåg att specialpedagogen fyllde en oklar funktion, medan andra frustrerades över att lärare ofta förväntar sig att specialpedagoger ska arbeta som en speciallärare, det vill säga nära eleverna. Denna slutsats bekräftas av tidigare forskning. För det andra visar resultatet att de flesta intervjudeltagare inte är medvetna om lärarnas skyldighet att identifiera och hantera specialpedagogiska behov, vilket är ett av målen i ämneslärares examensordning. Detta tycks också leda till att lärare ofta skjuter över ansvaret för elever med stödbehov på specialpedagogen. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33809
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33809_1.pdf (712.7Kb)
Date
2013
Author
Kruus, Evelina
Westerlund, Jacob
Keywords
Samverkan
lärare
specialpedagog
ansvarsfördelni
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV