• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentation som pedagogiskt verktyg i förskolan - en studie kring arbetet med pedagogisk dokumentation på småbarnsavdelningar.

Abstract
Sammanfattning: Pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg är i och med den reviderade läroplanen för förskolan ett omdebatterat ämne i förskolans verksamhet. Följande studie belyser därför hur dokumentation kan utgöra ett pedagogiskt redskap för barns utveckling och lärande i förskolan. Undersökningen har utförts på småbarnsavdelningar där verksamheten vänder sig till barn mellan ett och tre år. Vår uppfattning är att de allra yngsta barnen i förskolan är underrepresenterade i den kurslitteratur som har behandlats under vår utbildning. Med följande undersökning vill vi därför synliggöra arbetet med de yngsta barnen i förskolan. Studiens övergripande syfte är i och med detta att studera hur arbetet med pedagogisk dokumentation kan gå till på småbarnsavdelningar samt vilka möjligheter till utveckling och lärande arbetet med pedagogisk dokumentation kan ge. Studien är av kvalitativ art och intervjuer av förskollärare och observationer i förskolans verksamhet har använts som metod för att samla in material till undersökningen. Det resultat vi fått fram visar på att förskollärare ser vissa hinder i arbetet med pedagogisk dokumentation på småbarnsavdelningar även om de överlag tycks ha en positiv inställning och ser det som ett användbart redskap. Reflektionsarbetet ses som något väsentligt i dokumentationsprocessen, även synliggörandet av dokumentationen verkar vara viktigt. Barns delaktighet ses som något självklart i dokumentationsarbetet men förskollärarna säger sig brista i denna aspekt och anger tid, barns språkutveckling och sitt egna förhållningssätt som anledningar till detta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33819
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33819_1.pdf (542.8Kb)
Date
2013
Author
Hallgren, Sanna
Johansson, Sandra
Keywords
Pedagogisk dokumentation
delaktighet
kvalitetsar
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV