Dokumentation som pedagogiskt verktyg i förskolan - en studie kring arbetet med pedagogisk dokumentation på småbarnsavdelningar.
Sammanfattning
Sammanfattning:
Pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg är i och med den reviderade läroplanen för
förskolan ett omdebatterat ämne i förskolans verksamhet. Följande studie belyser därför hur
dokumentation kan utgöra ett pedagogiskt redskap för barns utveckling och lärande i
förskolan. Undersökningen har utförts på småbarnsavdelningar där verksamheten vänder sig
till barn mellan ett och tre år. Vår uppfattning är att de allra yngsta barnen i förskolan är
underrepresenterade i den kurslitteratur som har behandlats under vår utbildning. Med
följande undersökning vill vi därför synliggöra arbetet med de yngsta barnen i förskolan.
Studiens övergripande syfte är i och med detta att studera hur arbetet med pedagogisk
dokumentation kan gå till på småbarnsavdelningar samt vilka möjligheter till utveckling och
lärande arbetet med pedagogisk dokumentation kan ge. Studien är av kvalitativ art och
intervjuer av förskollärare och observationer i förskolans verksamhet har använts som metod
för att samla in material till undersökningen. Det resultat vi fått fram visar på att förskollärare
ser vissa hinder i arbetet med pedagogisk dokumentation på småbarnsavdelningar även om de
överlag tycks ha en positiv inställning och ser det som ett användbart redskap.
Reflektionsarbetet ses som något väsentligt i dokumentationsprocessen, även synliggörandet
av dokumentationen verkar vara viktigt. Barns delaktighet ses som något självklart i
dokumentationsarbetet men förskollärarna säger sig brista i denna aspekt och anger tid, barns
språkutveckling och sitt egna förhållningssätt som anledningar till detta.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Hallgren, Sanna
Johansson, Sandra
Nyckelord
Pedagogisk dokumentation
delaktighet
kvalitetsar
Språk
sv