• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att stimulera flerspråkighet i förskolan - en studie om pedagogiskt arbete i en franskspråkig förskola

Sammanfattning
Sammanfattning Studiens syfte har varit att undersöka pedagogernas resonemang kring förutsättningar (dvs. föräldrarnas roll och franskans plats i Sverige) för att utveckla flerspråkighet. Studien har också en praktisk ansats då den andra frågeställningen är hur pedagogerna arbetar för att utveckla franska språket. Studien har genomförts på en förskola med fransk språkprofil. Majoriteten av pedagogerna på en franskspråkig förskola har intervjuats (11). De kvalitativa intervjuerna föregicks av två dagars observation av verksamheten. Pedagogerna ser goda förutsättningar för att kompensera för att franskan inte talas i majoritetssamhället genom att själva tala språket och använda andra källor för språklig input såsom olika typer av media. Föräldrarna ses som en mycket viktig förutsättning att kunna utveckla flerspråkighet. Hemmets och skolans arbete stödjer varandra oavsett om föräldrarna har franska som modersmål eller inte. Pedagogerna arbetar för att utveckla franska språket genom att ha som målsättning att själva alltid prata franska med barnen. Principen kan frångås vid exempelvis konflikthanteringssituationer eller för att säkerställa att barnet känner sig tryggt. Pedagogerna arbetar för att utveckla franskan i olika pedagogiska aktiviteter såsom samling, läsestund, sångstund. Språket utvecklas också i olika kulturella aktiviteter då man firar traditioner med tillhörande sånger och exempelvis matlagning. Traditioner är även utgångspunkt för samtal med jämförande perspektiv. Man arbetar dels lärarstyrt, men även med fri lek. Språket stimuleras i rutiner och omvårdnad genom återkommande fraser som associeras till situationer vid påklädning, matsituation, blöjbyten m.m. Pedagogiska konsekvenser av resultatet är att denna typ av ”språkbad” kan vara en god modell för modersmålsundervisning, men också ge barn med andra modersmål möjlighet att lära sig språk i förskolan. Franska språket integreras i hela verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33822
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33822_1.pdf (505.6Kb)
Datum
2013
Författare
Tarantini, Tony
Nyckelord
Flerspråkig
franska
förskola
modersmål
socioku
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV