dc.contributor.author | Clemes, Jenny | sv |
dc.contributor.author | Dalbert, Jenny | sv |
dc.contributor.author | Andersson, Jessica | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33823 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår studie var att undersöka matematikattityder inom skolans värld. Det som väckte vårt intresse för
undersökningen var bland annat debatten kring svenska elevers sjunkande matematikresultat vid internationella
jämförelser de senaste åren. Vi bestämde oss att se närmare på attityder till matematik och vilka komponenter
som kan påverkar matematikattityder. Fokus låg på att ta reda på vad eleverna i årskurs tre på en skola i
Göteborg har för attityder till matematik. Vi ville även undersöka vad deras pedagoger har för inställning och hur
de tänker kring matematikattityd. Förutom detta har vi även tittat närmare på vad det skulle kunna finnas för
bakomliggande orsaker till elevernas matematikattityder samt hur man kan skapa en positiv attityd till
matematik. Undersökningen genomfördes i tre parallellklasser. För att få svar på våra frågställningar genomförde
vi en enkätundersökning med eleverna, intervjuade elevernas lärare och observerade läranderummet. Vi tog del
av nationell och internationell forskning samt väsentlig litteratur som vi kopplade ihop med vårt insamlade
material. Det vi kom fram till var att majoriteten av eleverna i årskurs tre på skolan överlag har en positiv attityd
till matematik. Även lärarna har en positiv inställning till ämnet. Bakomliggande orsaker till elevers
matematikattityder kan vara flera, dock hör lärarkompetensen till en av de främsta faktorerna. Det är viktigt som
lärare att kunna använda sig av olika undervisningsmetoder, att kunna anpassa undervisningen till varje enskild
elev samt väcka nyfikenhet och intressera eleverna för ämnet. Om vi som framtida lärare har kännedom om hur
man kan påverka attityder kan vi också lättare motivera och få eleverna intresserade och förhoppningsvis också
nå bättre studieresultat.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | attityd | sv |
dc.subject | grundskolan | sv |
dc.subject | lärarkompetens | sv |
dc.subject | matematik | sv |
dc.subject | m | sv |
dc.title | Matematikattityder i skolans värld - bakomliggande orsaker och hur man skapar en positiv attityd till matematik | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |