Show simple item record

dc.contributor.authorWallberg, Emeliesv
dc.contributor.authorAndreasson, Susannesv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33825
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med vårt examensarbete var att få kunskap i hur pedagoger arbetar med den tidiga läsinlärningen i årskurs 1. Våra enkäter innehöll två frågeställningar: Den ena frågan var: Vilka läsinlärningsmetoder menar pedagogen att de använder? och den andra frågan var: Hur arbetar pedagogerna, enligt dem själva, i den tidiga läsutvecklingen? Vi har genomfört en enkät där sex pedagoger från fem olika skolor har svarat. Enkäten delades ut till verksamma pedagoger i årskurs 1 då det är där som den första läsinlärningen oftast börjar. Vi sammanställde svaren i en tabell där vi tydligt kunde se likheter och skillnader i hur pedagoger arbetar med den första läsinlärningen. Resultatet visade att pedagogerna arbetar utefter flera olika metoder i sin läsinlärning beroende på var i läsutvecklingen eleven befinner sig. Vårt resultat visade också att arbetet med läsinlärningen inte skiljer sig avsevärt mycket från varandra. De arbetssätt som de flesta pedagoger visar sig använda sig av i den första läsundervisningen var; läsebok, bokstavsbok samt ”veckans ord”.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäsinlärningsv
dc.subjectLTGsv
dc.subjectWittingsv
dc.subjectanalytisksv
dc.subjectsyntetisk.sv
dc.title”Det viktigaste är att hålla intresset vid liv” – en kvalitativ studie om läsinlärning i årskurs 1sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record