”Det viktigaste är att hålla intresset vid liv” – en kvalitativ studie om läsinlärning i årskurs 1
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med vårt examensarbete var att få kunskap i hur pedagoger arbetar med den tidiga
läsinlärningen i årskurs 1. Våra enkäter innehöll två frågeställningar: Den ena frågan var:
Vilka läsinlärningsmetoder menar pedagogen att de använder? och den andra frågan var: Hur
arbetar pedagogerna, enligt dem själva, i den tidiga läsutvecklingen?
Vi har genomfört en enkät där sex pedagoger från fem olika skolor har svarat. Enkäten
delades ut till verksamma pedagoger i årskurs 1 då det är där som den första läsinlärningen
oftast börjar. Vi sammanställde svaren i en tabell där vi tydligt kunde se likheter och
skillnader i hur pedagoger arbetar med den första läsinlärningen. Resultatet visade att
pedagogerna arbetar utefter flera olika metoder i sin läsinlärning beroende på var i
läsutvecklingen eleven befinner sig. Vårt resultat visade också att arbetet med läsinlärningen
inte skiljer sig avsevärt mycket från varandra. De arbetssätt som de flesta pedagoger visar sig
använda sig av i den första läsundervisningen var; läsebok, bokstavsbok samt ”veckans ord”.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Wallberg, Emelie
Andreasson, Susanne
Nyckelord
Läsinlärning
LTG
Witting
analytisk
syntetisk.
Språk
sv