• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det viktigaste är att hålla intresset vid liv” – en kvalitativ studie om läsinlärning i årskurs 1

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med vårt examensarbete var att få kunskap i hur pedagoger arbetar med den tidiga läsinlärningen i årskurs 1. Våra enkäter innehöll två frågeställningar: Den ena frågan var: Vilka läsinlärningsmetoder menar pedagogen att de använder? och den andra frågan var: Hur arbetar pedagogerna, enligt dem själva, i den tidiga läsutvecklingen? Vi har genomfört en enkät där sex pedagoger från fem olika skolor har svarat. Enkäten delades ut till verksamma pedagoger i årskurs 1 då det är där som den första läsinlärningen oftast börjar. Vi sammanställde svaren i en tabell där vi tydligt kunde se likheter och skillnader i hur pedagoger arbetar med den första läsinlärningen. Resultatet visade att pedagogerna arbetar utefter flera olika metoder i sin läsinlärning beroende på var i läsutvecklingen eleven befinner sig. Vårt resultat visade också att arbetet med läsinlärningen inte skiljer sig avsevärt mycket från varandra. De arbetssätt som de flesta pedagoger visar sig använda sig av i den första läsundervisningen var; läsebok, bokstavsbok samt ”veckans ord”.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33825
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33825_1.pdf (158.6Kb)
Datum
2013
Författare
Wallberg, Emelie
Andreasson, Susanne
Nyckelord
Läsinlärning
LTG
Witting
analytisk
syntetisk.
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV