• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det viktigaste är att hålla intresset vid liv” – en kvalitativ studie om läsinlärning i årskurs 1

Abstract
Sammanfattning Syftet med vårt examensarbete var att få kunskap i hur pedagoger arbetar med den tidiga läsinlärningen i årskurs 1. Våra enkäter innehöll två frågeställningar: Den ena frågan var: Vilka läsinlärningsmetoder menar pedagogen att de använder? och den andra frågan var: Hur arbetar pedagogerna, enligt dem själva, i den tidiga läsutvecklingen? Vi har genomfört en enkät där sex pedagoger från fem olika skolor har svarat. Enkäten delades ut till verksamma pedagoger i årskurs 1 då det är där som den första läsinlärningen oftast börjar. Vi sammanställde svaren i en tabell där vi tydligt kunde se likheter och skillnader i hur pedagoger arbetar med den första läsinlärningen. Resultatet visade att pedagogerna arbetar utefter flera olika metoder i sin läsinlärning beroende på var i läsutvecklingen eleven befinner sig. Vårt resultat visade också att arbetet med läsinlärningen inte skiljer sig avsevärt mycket från varandra. De arbetssätt som de flesta pedagoger visar sig använda sig av i den första läsundervisningen var; läsebok, bokstavsbok samt ”veckans ord”.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33825
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33825_1.pdf (158.6Kb)
Date
2013
Author
Wallberg, Emelie
Andreasson, Susanne
Keywords
Läsinlärning
LTG
Witting
analytisk
syntetisk.
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV