• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fokus på gruppen - En respondentundersökning om lärares tankar kring nivågrupperad musikteoriundervisning.

Sammanfattning
Denna uppsats syfte är att synliggöra för- och nackdelar med användning av nivågruppering i musikteoriundervisning. Materialet är samlat genom samtalsintervjuer med fem olika musikteorilärare på fem olika gymnasieskolor i Sverige samt från genomgång och analys av tidigare gjord forskning på området gruppindelning. Den tidigare forskningen pekar framför allt på att nivågruppering missgynnar svaga elever och inte gynnar starka elever i stor utsträckning. Genom intervjuerna gjorda för denna uppsats framkommer dock att skillnader finns mellan musikteori och de ämnen (mestadels matematik och språk) som tidigare behandlats i forskning. För att dra generella slutsatser om användning av nivågruppering som får didaktiska konsekvenser för musikteoriundervisning behöver därför djupare forskning göras. !
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33840
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33840_1.pdf (369.6Kb)
Datum
2013
Författare
Fredin, Linus
Orvang, Per
Nyckelord
Nivågruppering
elevgruppering
nivåindelning
geh
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV