Show simple item record

dc.contributor.authorMikaelsdotter, Miriam
dc.date.accessioned2013-09-20T08:45:15Z
dc.date.available2013-09-20T08:45:15Z
dc.date.issued2013-09-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33985
dc.descriptionThis paper has it’s starting point in the midst of the debate concerning behaviour in social media. Prior research has primarily been concerned with the role and responsibility of the user while technology has been viewed as morally neutral. The base of the study is discourse analysis and a discursive psychology perspective is used to compare texts on Twitter and Facebook that were published during the events of the Boston bombings. The aim is to examine how platform users construct reality, groups and identities and what consequences those constructions bring. An interpretation of why the discourse of Twitter and Facebook differ is grounded in aspects of design, which have been identified as having an influence on behaviour. The result indicates more tendencies of polarization and extremism on Facebook than Twitter. This may have it’s cause in the features of Facebook which have a stronger homogenizing effect on the network, clearer frames for what subjects are aloud to debate in the shared space and more functions for corroboration than Twitter.sv
dc.description.abstractUppsatsen tar avstamp i debatten rörande beteenden i social media. Tidigare forskning har främst fokuserat på användarens roll och ansvar medan synen på tekniken, som moraliskt neutral, har dominerat. Studien har sin grund i diskursanalys och ett diskurspsykologiskt perspektiv används för att jämföra texter på Twitter och Facebook som publicerats i samband med Bostonbombningarna. Syftet är att undersöka hur användare av plattformarna konstruerar världsbilder, grupper och identiteter samt vad för konsekvenser dessa konstruktioner har. En tolkning om varför Twitter-respektive Facebook-diskursen skiljer sig åt grundar sig i designaspekter som identifieras som beteendepåverkande. Resultatet indikerar större tendenser till polarisering och extremism på Facebook än Twitter. Detta kan ha sin grund i att Facebooks designaspekter har en starkare homogeniserande effekt på nätverket, tydligare ramar för vad som får diskuteras i det sociala rummet och mer bekräftelsefunktioner än Twitter.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2013:056sv
dc.subjectSocial mediasv
dc.subjectbeteendesv
dc.subjectdesignsv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectdiskurspsykologisv
dc.titleBeteendepåverkande designaspekter inom social mediasv
dc.title.alternativeEn diskurspsykologisk jämförelsestudie av Twitter och Facebooksv
dc.title.alternativeSocial media features’ influence on user behavioursv
dc.title.alternativeA comparison study of Twitter and Facebook with a discursive psychology approachsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record