• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur avspeglas verksamheten i årsredovisningen? -En studie om Aranäs och Wallenstams årsredovisningar 2003-2012

Sammanfattning
Bakgrund och problem: En årsredovisning ska ge intressenterna en rättvisande bild av bolagets finansiella ställning. Rapporternas utformning varierar både över tid och mellan bolag vilket försvårar för intressenter att ta till sig och jämföra relevant information. Vidare är det ett problem att bolagen i hög grad kan styra utformningen av de utgivna rapporterna. Syfte: Syftet med studien är att identifiera och undersöka likheter och skillnader i ett noterat och ett onoterat fastighetsbolags årsredovisning samt hur utvecklingen har sett ut för dessa företag under en tioårsperiod. Avgränsningar: I uppsatsen studeras enbart empiriskt material som går att finna i Aranäs och Wallenstams koncernernredovisningar inom undersökningsperioden år 2003-2012. Metod: Uppsatsen har en beskrivande karaktär där avsikten är att återge en bild av företagens kommunikation genom årsredovisningarna det senaste decenniet Resultat och slutsatser: Slutsatserna visar på att de två studerade bolagens rapporter skiljer sig åt på flertalet områden. En förklaring till de stora variationerna är funnits i att ett undersökt bolag är noterat och ett är onoterat samt företagens olika affärsstrategier. Aranäs väljer att rikta rapporterna till hyresgästerna medan Wallenstam har ett tydligare fokus på att utforma rapporterna som analysunderlag. Resultatet tyder även på en stor utveckling inom området för årsredovisningar under den studerade perioden där man bland annat identifierat längre och mer metodiska rapporter. Förslag till fortsatt forskning: En möjlighet till fortsatt forskning är att studera fler företag med liknande affärsstrategi som exempelvis Wallenstam för att jämföra och se hur dessa kommunicerar genom sin årsredovisning. Det hade även varit intressant att djupare studera ett specifikt område i årsredovisningen och ställa två eller flera liknande företag mot varandra för att få en större förståelse. Ytterligare ett förslag är att undersöka hur företag med olika affärsstrategier likt handel kontra stabilt ägande växer fram över tid.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/34087
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_34087_1.pdf (510.9Kb)
Datum
2013-10-01
Författare
Ståhle, Caroline
Åsén, Lina
Nyckelord
Finansiella upplysningar, frivilliga upplysningar, kommunikation, årsredovisning
Serie/rapportnr.
Externredovisning
12-13-12M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV