• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledarskapsutveckling genom mentorskapsprogram - En studie av ett mentorskapsprograms betydelse som ledarskapsutvecklingsinsats inom offentlig sektor

Sammanfattning
Genom ett samarbete mellan offentliga arbetsgivare i Västsverige har ett nätverk för samverkan kring ledarskap i offentlig verksamhet skapats. Nätverket driver bland annat ett mentorskapsprogram för chefer på höga chefspositioner inom de olika offentliga organisationerna. Syftet med denna studie är att undersöka nätverkets Mentorskapsprogram ur ett deltagarperspektiv. För det första syftar studien till att utreda huruvida mentorer och adepter upplever att Mentorskapsprogrammet har haft betydelse för deras egen ledarskapsutveckling och i så fall på vilket sätt. Utöver detta undersöker studien deltagarnas uppfattning om huruvida Mentorskapsprogrammet påverkar de egna organisationerna och i så fall på vilket sätt. Dessutom syftar studien till att utreda hur Mentorskapsprogrammet skulle kunna utvecklas ytterligare. Tidigare forskning som berörs i studien handlar främst om ledarskapsutveckling, coaching, mentorskap samt studier som tidigare utvärderat ledarskapsutvecklingsprogram. Teorin som presenteras i studien berör ledarskap och kompetensutveckling. Modellerna det totala ledarkonceptet och kompetensformeln har valts för analys av det empiriska materialet. Metoden som valts är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer har använts. Totalt har nio intervjuer med adepter och mentorer som deltagit i Mentorskapsprogrammet genomförts. Dessa intervjuer har sedan transkriberats och analyserats med hjälp av metoden kategorisering för att hitta teman i de intervjuades svar. Resultatet studien presenterar är att en övervägande majoritet av såväl adepter som mentorer upplevde att Mentorskapsprogrammet haft en positiv betydelse för dem och deras ledarskapsutveckling på många olika sätt. Utveckling av personlig produktivitet, personligt ledarskap, motiverande ledarskap samt strategiskt ledarskap har kunnat konstateras. Gällande frågan om huruvida Mentorskapsprogrammet haft betydelse för organisationerna och i så fall på vilket sätt rådde delade uppfattningar. Vissa menade att organisationernas påverkats i hög grad medan andra menade att detta inte alls varit aktuellt. Gällande Mentorskapsprogrammets utveckling presenterades ett stort antal åtgärder för att kunna förbättra upplägget och skapa större betydelse för både individer och organisationer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/34113
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
gupea_2077_34113_1.pdf (785.8Kb)
Datum
2013-10-04
Författare
Skoog, Klara
Nyckelord
ledarskap
ledarskapsutveckling
mentorskapsprogram
coaching
kompetensutveckling
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV