dc.contributor.author | Skoog, Klara | |
dc.date.accessioned | 2013-10-04T13:58:23Z | |
dc.date.available | 2013-10-04T13:58:23Z | |
dc.date.issued | 2013-10-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/34113 | |
dc.description.abstract | Genom ett samarbete mellan offentliga arbetsgivare i Västsverige har ett nätverk för samverkan
kring ledarskap i offentlig verksamhet skapats. Nätverket driver bland annat ett mentorskapsprogram
för chefer på höga chefspositioner inom de olika offentliga organisationerna. Syftet med denna
studie är att undersöka nätverkets Mentorskapsprogram ur ett deltagarperspektiv. För det första
syftar studien till att utreda huruvida mentorer och adepter upplever att Mentorskapsprogrammet har
haft betydelse för deras egen ledarskapsutveckling och i så fall på vilket sätt. Utöver detta
undersöker studien deltagarnas uppfattning om huruvida Mentorskapsprogrammet påverkar de egna
organisationerna och i så fall på vilket sätt. Dessutom syftar studien till att utreda hur
Mentorskapsprogrammet skulle kunna utvecklas ytterligare.
Tidigare forskning som berörs i studien handlar främst om ledarskapsutveckling, coaching,
mentorskap samt studier som tidigare utvärderat ledarskapsutvecklingsprogram. Teorin som
presenteras i studien berör ledarskap och kompetensutveckling. Modellerna det totala ledarkonceptet
och kompetensformeln har valts för analys av det empiriska materialet.
Metoden som valts är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer har använts. Totalt har nio
intervjuer med adepter och mentorer som deltagit i Mentorskapsprogrammet genomförts. Dessa
intervjuer har sedan transkriberats och analyserats med hjälp av metoden kategorisering för att
hitta teman i de intervjuades svar.
Resultatet studien presenterar är att en övervägande majoritet av såväl adepter som mentorer
upplevde att Mentorskapsprogrammet haft en positiv betydelse för dem och deras ledarskapsutveckling
på många olika sätt. Utveckling av personlig produktivitet, personligt ledarskap, motiverande
ledarskap samt strategiskt ledarskap har kunnat konstateras. Gällande frågan om huruvida
Mentorskapsprogrammet haft betydelse för organisationerna och i så fall på vilket sätt rådde delade
uppfattningar. Vissa menade att organisationernas påverkats i hög grad medan andra menade att detta
inte alls varit aktuellt. Gällande Mentorskapsprogrammets utveckling presenterades ett stort antal
åtgärder för att kunna förbättra upplägget och skapa större betydelse för både individer och
organisationer. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | ledarskap | sv |
dc.subject | ledarskapsutveckling | sv |
dc.subject | mentorskapsprogram | sv |
dc.subject | coaching | sv |
dc.subject | kompetensutveckling | sv |
dc.title | Ledarskapsutveckling genom mentorskapsprogram - En studie av ett mentorskapsprograms betydelse som ledarskapsutvecklingsinsats inom offentlig sektor | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |