Leda i världsklass! En kvalitativ studie om operativa mellanchefers syn på ledarskap och motivation på nöjesfält
Sammanfattning
Nöjesfält har ofta uttalade servicekoncept vars syfte är att dess gäster ska få en service av hög
kvalitet för att nöjesfältet som helhet ska vara underhållande, och inte enbart de åkattraktioner
och andra nöjen som erbjuds. Syftet med denna studie var att genom kvalitativa semistrukturerade
intervjuer undersöka hur ledarskapet ser ut som används av operativa mellanchefer på nöjesfält för
att motivera de underställda medarbetarna att förmedla en hög nivå av service till gästerna de
möter i sitt dagliga arbete. De respondenter som valdes ut för undersökningen arbetade samtliga på
Skara Sommarland under säsongen 2012 och hade positioner som operativa mellanchefer vilka benämndes
teamledare eller biträdande restaurangchef. Skara Sommarland använder sig av koncernen Parks and
Resorts servicerelaterade vision leverera en helhetsupplevelse i världsklass – Varje gång! Det är
denna vision de operativa mellancheferna som deltagit i undersökningen har arbetat med för att
deras medarbetare ska förmedla till parkens gäster. Undersökningen var av typen tvärsnittstudie och
representerar synen på ledarskap som innehas av operativa mellanchefer som varit verksamma under
sommarsäsongen 2012 på Skara Somarland. Som bakgrund till undersökningen ligger tidigare forskning
i form av ledarskaps- och motivationsteorier som sedan kopplas till undersökningens resultatdel i
diskussionen. Det resultat som studien visar är hur ledare genuint behöver dela den
servicerelaterade vision som ska förmedlas till nöjesfältets medarbetare och i nästa led till dess
gäster. Den viktigaste aspekten i ledarskapet är delegering av ansvar vilket leder till ökad
autonomi och självständighet hos medarbetarna, liksom förmåga att ta egna initiativ. En autonom
medarbetare som till fullo tror på, och delar företagets värderingar, och har en tilltro till dess
servicekoncept är också den som bäst kommer kunna ge god service till nöjesfältets gäster. I
uppsatsens diskussionsdel presenteras de verktyg en operativ mellanchef på nöjesfält kan använda
sig av för att motivera sina medarbetare till att ge den service som är önskvärd enligt ett uttalat
servicekoncept.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-10-04Författare
Nilsson, Peter
Nyckelord
Ledarskap
Motivation
Service
Nöjesfält
Skara Sommarland
Språk
swe