dc.contributor.author | Stafström, Åsa | |
dc.contributor.author | Brehm, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2013-10-11T13:56:47Z | |
dc.date.available | 2013-10-11T13:56:47Z | |
dc.date.issued | 2013-10-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/34184 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats syftar till att undersöka om ledarutveckling fyller det kompetensbehov den avser,
samt vilka andra förutsättningar det finns för lärande inom Polismyndigheten i Västra Götaland. Med
detta hoppas vi öka förståelsen för hur medarbetarna upplever intern ledarutveckling samt i vilken
mening utbildning har påverkat deras arbetsprestation. Vi har utgått från två pedagogiska teorier
om sociokulturellt lärande och erfarenhetsbaserat lärande i vår teoretiska referensram. Vi har även
använt oss av teorier som behandlar ämnena lärande i arbetet, motivation till lärande samt
kompetens- och ledarutveckling. Den tidigare forskning vi utgått från handlar om utbildning,
ledarskap och lärande inom Polisen och annan offentlig verksamhet.
Uppsatsen är en kvalitativ studie där den empiriska delen grundas i sju intervjuer med yttre
polisbefäl inom Polismyndigheten i Västra Götaland. I vår analys och slutsats har vi funnit att
förutsättningarna för lärande är beroende av vilken mottaglighet till utveckling och lärande som
finns i organisationen. Vidare är individens motivation till och syn på utveckling och lärande,
samt stöd från omgivningen av betydelse. Intern ledarutveckling anses, enligt de yttre
polisbefälen, endast i begränsad omfattning bidra till prestationen i det dagliga arbetet, då
erfarenheten och lärandet som sker medarbetare och chefer emellan anses vara av större betydelse.
Vi fann även att föreställningar och åsikter om ledarutveckling hos individer inom organisationen
påverkar i vilken omfattning lärandet sker. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.subject | Ledarutveckling | sv |
dc.subject | Kompetensutveckling | sv |
dc.subject | Yttre polisbefäl | sv |
dc.subject | Polisen | sv |
dc.title | Förutsättningar för lärande - En studie av intern ledarutveckling på Polisen i Västra Götaland | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |