• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pilotutvärdering av KomHem: En studie av deltagares och kursledares upplevelser av en fortsättningskurs i kommunikation för föräldrar

A pilot evaluation of ComHome:A study of participants’ and course leaders’ perceptions of a continuation course in communication for parents

Abstract
Studiens syfte var att utvärdera föräldrars och kursledares upplevelser av KomHem fortsättningskurs i kommunikation för föräldrar. Kursen har som mål att förändra det vardagliga samspelet mellan förälder och barn med kommunikationssvårigheter. Föräldrarna får kunskap om målsättningsarbete och formulerar härefter mål i en vald leksituation som de filmar och diskuterar i grupp. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera transkriberat material från fyra gruppintervjuer och en enskild intervju med sammanlagt 12 föräldrar och kursledare. I studien framkom det att föräldrar och kursledare såg måluppfyllelsearbetet som en givande metod för att utveckla samspelet mellan förälder och barn. Vidare framkom att filminspelning uppfattades som en konkret och tydlig metod som ledde till värdefulla diskussioner om kommunikation mellan föräldrarna. Resultatet visade också att hemuppgifter ökade motivationen till att tillämpa kursens metodik och synliggjorde föräldrarnas kommunikationsbeteende.
Degree
Student essay
Other description
The aim of this study was to evaluate parents and course leaders' perceptions of ComHome, a course in communication for parents. The course aims to change the interaction between the parent and the child in a selected play activity based on a defined goal and agreed methodology. The data consisted of four group interviews and an individual interview with a total of 12 parents and course leaders. The interviews were transcribed and content analyzed. The study showed that parents and course leaders considered goal attainment scaling as a rewarding approach. It also emerged that the video monitoring process was perceived as a concrete method that led to valuable discussions between parents regarding the child’s communication. Finally it was seen that the home assignments increased motivation to implement the course methods and exposed the parents’ communication behavior.
URI
http://hdl.handle.net/2077/34220
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (226.3Kb)
Date
2013-10-18
Author
Cacaj, Gresa
Riese, Camilla
Keywords
Föräldrautbildning, kommunikationssvårigheter, måluppfyllelseskala, videoanalys, Alternativ och Kompletterande måluppfyllelseskala, videoanalys, Alternativ och Kompletterande
Parental education, communicative disability, video analyses, goal attainment scaling, Augmentative and Alternative Communication (AAC).
Series/Report no.
2013:259
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV