Pilotutvärdering av KomHem: En studie av deltagares och kursledares upplevelser av en fortsättningskurs i kommunikation för föräldrar
A pilot evaluation of ComHome:A study of participants’ and course leaders’ perceptions of a continuation course in communication for parents
Sammanfattning
Studiens syfte var att utvärdera föräldrars och kursledares
upplevelser av KomHem fortsättningskurs i kommunikation för föräldrar.
Kursen har som mål att förändra det vardagliga samspelet mellan förälder
och barn med kommunikationssvårigheter. Föräldrarna får kunskap om
målsättningsarbete och formulerar härefter mål i en vald leksituation som de
filmar och diskuterar i grupp. Kvalitativ innehållsanalys användes för att
analysera transkriberat material från fyra gruppintervjuer och en enskild
intervju med sammanlagt 12 föräldrar och kursledare. I studien framkom det
att föräldrar och kursledare såg måluppfyllelsearbetet som en givande metod
för att utveckla samspelet mellan förälder och barn. Vidare framkom att
filminspelning uppfattades som en konkret och tydlig metod som ledde till
värdefulla diskussioner om kommunikation mellan föräldrarna. Resultatet
visade också att hemuppgifter ökade motivationen till att tillämpa kursens
metodik och synliggjorde föräldrarnas kommunikationsbeteende.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The aim of this study was to evaluate parents and course leaders'
perceptions of ComHome, a course in communication for parents. The
course aims to change the interaction between the parent and the child in a
selected play activity based on a defined goal and agreed methodology. The
data consisted of four group interviews and an individual interview with a
total of 12 parents and course leaders. The interviews were transcribed and
content analyzed. The study showed that parents and course leaders
considered goal attainment scaling as a rewarding approach. It also emerged
that the video monitoring process was perceived as a concrete method that
led to valuable discussions between parents regarding the child’s
communication. Finally it was seen that the home assignments increased
motivation to implement the course methods and exposed the parents’
communication behavior.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013-10-18Författare
Cacaj, Gresa
Riese, Camilla
Nyckelord
Föräldrautbildning, kommunikationssvårigheter, måluppfyllelseskala, videoanalys, Alternativ och Kompletterande måluppfyllelseskala, videoanalys, Alternativ och Kompletterande
Parental education, communicative disability, video analyses, goal attainment scaling, Augmentative and Alternative Communication (AAC).
Serie/rapportnr.
2013:259
Språk
swe