Ledarskapsutbildning – till vilken nytta? - En studie om chefers försök att tillämpa det som förmedlats under en ledarskapsutbildning
Sammanfattning
Årligen investeras åtskilliga summor på ledarskapsutbildning. Studier visar dock att den kunskap
som utvecklas under utbildningen i begränsad utsträckning tillämpas i arbetskontex- ten. För att
kunna dra nytta av de satsningar som görs på ledarskapsutbildningar, måste det inom organisationer
bli högsta prioritet att skapa goda förutsättningar för medarbetare att använda sig av de kunskaper
som utbildningen syftat till att lära ut. Kontextuella faktorer har visat sig vara av avgörande
betydelse för individens möjligheter att använda sig av det som förmedlats under en utbildning.
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur en organisation kan skapa förutsättningar för
chefer att använda det som förmedlats under en ledarskapsutbildning i sitt dagliga arbete, samt ge
fördjupad kunskap om vilka hinder och möjligheter chefer upplever i sina försök att tillämpa det
som lärts in under en genomgången ledarskapsutbildning. Forskningsproblemati- ken har studerats med
utgångspunkt i en organisation som vid tidpunkten för genomförandet av studien stod inför
utmaningen att lyckas implementera de operativa chefernas nyförvär- vade kunskaper från en
genomförd ledarskapsutbildning, i verksamheten. För att besvara studiens forskningsfrågor har tio
kvalitativa intervjuer med operativa chefer inom organisat- ionen genomförts. Insamlad data har
bearbetats genom en innehållsanalys och sedan analyserats, tolkats och diskuterats i relation till
studiens teoretiska utgångspunkter och ett urval av tidigare forskning inom området
kunskapsöverföring.
Resultatet visar att samtliga chefer i efterhand har målat upp en positiv bild av den
genomförda utbildningen och att de upplever utbildningsinnehållet som relevant för rollen som chef
inom organisationen, vilket indikerar att cheferna varit benägna att använda det som förmedlats
under utbildningen. Det framstår också som att benägenheten att använda utbildningsinnehållet i
sitt dagliga arbete påverkas av tidigare erfarenheter och förhållnings- sätt. Vårt resultat
indikerar även att det finns ett flertal faktorer som kan utgöra hinder eller möjligheter i
chefernas försök att tillämpa de kunskaper som förmedlats under ledarskapsut- bildningen och att
det finns både positiva och negativa aspekter av de flesta av dessa faktorer. Några av de faktorer
som är av betydelse är autonomin och handlingsfriheten i arbetet, de normer som råder inom
organisationen, samt det sociala stödet från överordnad och kollegor.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-11-12Författare
Engström, Natalie
Hallerud, Josefine
Nyckelord
Ledarskapsutbildning
kunskapsöverföring,
organisationskultur
handlingsfrihet
socialt stöd
Språk
swe