Kommunikation mellan enheter i multinationella organisationer - En studie om hur kommunikationen mellan en kinesisk och en svensk enhet kan optimeras
Sammanfattning
Studien syftar till att undersöka hur en optimal kommunikation mellan enheter i multinationella
organisationer kan etableras, samt vilka möjligheter och barriärer sådana organisationer står inför
gällande kommunikation. Den teoretiska referensramen består av olika delar som samtliga behandlar
ämnet kommunikation. Tidigare forskning om interkulturell kommunikation blandas med studier om hur
tekniska kommunikationsmedel påverkar kommunikationen. Även studier om språklig mångfald,
samt en modell som beskriver kommunikationens komplexitet har använts.
Studien är genomförd på en kinesisk enhet i en multinationell organisation, enheten har dagligen
kontakt med en annan enhet i Sverige. Intervjuerna har genomförts på plats i Kina med sex
medarbetare med kinesisk bakgrund och tre medarbetare med svensk bakgrund.
Studiens resultat tyder på att multinationella organisationer står inför svårigheter med
kommunikationen mellan olika enheter, bland annat på grund av att båda parter ofta kommunicerar på
sitt andraspråk. Kulturella skillnader kan också vara en barriär om det får till följd att de olika
enheterna har olika sätt att kommunicera, men studien understryker att organisationer inte bör
fokusera på olika nationskulturer när de ska förklara och hantera kommunikativa svårigheter.
Avsaknaden av direktkommunikation ansikte mot ansikte är också något som försvårar, eftersom
det leder till att organisationerna måste använda sig av mer datorbaserad kommunikation.
Användningen av den typen av kommunikation tar bort många av de mekanismer som finns vid
kommunikation ansikte mot ansikte och gör därför kommunikationen mindre effektiv. Det krävs därför
att organisationens medlemmar kan använda ett flertal olika kommunikationsmedel, samt är medvetna
om i vilken situation ett visst kommunikationsmedel bör användas. En möjlighet som identifierats är
att organisationerna mer medvetet kan utnyttja företagsgemensamma, i detta fall tekniska, termer
som individerna delar samma tolkningar av, för att underlätta för individer på de olika enheterna
att förstå varandra. En god relation förenklar kommunikationen och multinationella företag bör
därför säkerställa att medarbetarna på de olika enheterna besöker varandra, och på så sätt
förbättrar relationer. Besöken måste vara välplanerade och uppfylla sitt syfte och därför bör även
besöken, precis som de företagsgemensamma termerna, användas mer medvetet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-11-12Författare
Zettergren, Linda
Bergkvist, Fanny
Nyckelord
kommunikation
multinationella organisationer
interkulturell kommunikation
datorbaserad kommunikation
språklig mångfald
Språk
swe