Ett meningsfullt avslut - En kvalitativ studie om kunskapsutveckling vid pensionsavgångar
Abstract
Svenskt arbetsliv står inför stora förändringar. Rekordgenerationen 40-talister, som besitter
betydande kunskap och erfarenhet, är på väg ut ur arbetslivet och ska ersättas av mindre erafarna
generationer. Problemet har lett till ett ökat intresse för möjligheter att tillvarata äldre
medarbetares kunskap innan den lämnar organisationer. Det gäller att på bästa sätt överföra äldre
medarbetares kunskaper till yngre medarbetare, för att undvika kunskapsgap inom organisationer.
Studiens syfte var att undersöka hur en kunskapsorganisation förhåller sig till den kunskap
blivande pensionärer har utvecklat under sina arbetsliv, hur organisationen arbetar med
pensionsavgångar samt hur blivande pensionärer upplever övergången till pension.
Tidigare forskning visar att få organisationer använder kunskapsöverföring från äldre till yngre
medarbetare vid pensionsavgångar. Organisationer kan drabbas av stora kunskapsförluster som leder
till minskad produktivitet om inte medarbetares kunskap identifieras och tillvaratas innan
pensionsavgångar. Tidigare forskning visar även att det finns en stor önskan hos medarbetare att
dela sina kunskaper innan medarbetarna lämnar organisationen, och att detta underlättar övergången
från yrkesliv till pension. Pensionsavgångar är således en viktig fråga för både medarbetare och
organisationer.
Det teoretiska ramverket för studien utgörs av teorier om åldrande, kunskap, seniorpolitik samt
lärande organisationer.
Studien är kvalitativ och tar utgångspunkt i ett hermeneutiskt perspektiv. Kvalitativa intervjuer
har genomförts på en icke vinstdrivande organisation som är verksam inom vårdsektorn. Totalt har
åtta intervjuer genomförts varav fyra med blivande pensionärer samt fyra med personer på ledning
och mellanchefsnivå. Intervjumaterialet har transkriberats, kodats och resultatet har sedan
analyserats utifrån vårt teoretiska ramverk.
Studiens resultat visar att de äldre medarbetarnas kunskaper är en mycket viktig resurs för
organisationen. De äldre medarbetarna besitter en stor mängd organisatorisk kunskap, som kännedom
om kollegor, hur olika avdelningarna fungerar, kunskap om organisationens historia samt
specialistkunskap inom sina respektive yrkesområden. I resultatet har det framkommit att denna typ
av kunskap är svår att överföra till organisationen. Det finns inom ledningen en ambition att öka
lärandet inom organisationen och att bättre tillvarata äldre medarbetares kunskap. Dock anser både
medarbetare och ledning att arbetet med kunskapsöverföring vid pensionsavgångar kan förbättras.
Inom organisationen finns många motivationsfaktorer för kunskapsöverföring men det saknas
tillfällen för medarbetare att lyckas med kunskapsöverföring. Organisationens lösning, för att inte
förlora viktig kunskap, är idag att behålla medarbetarna på övertid samt att låta pensionärer
hjälpa till vid arbetstoppar och andra behov. Resultatet visar även att majoriteten av de
tillfrågade medarbetarna upplever pensionen som ett orosfyllt moment och att stödjande insatser kan
underlätta vid pensionsavgångar.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-11-12Author
Bengtsson, Sara
Christensson, Lisa
Keywords
Kunskapsöverföring
Kunskapsutveckling
Generationsväxling
Implicit kunskap
Seniorpolitik
Language
swe