Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Sara
dc.contributor.authorChristensson, Lisa
dc.date.accessioned2013-11-12T10:51:35Z
dc.date.available2013-11-12T10:51:35Z
dc.date.issued2013-11-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/34390
dc.description.abstractSvenskt arbetsliv står inför stora förändringar. Rekordgenerationen 40-talister, som besitter betydande kunskap och erfarenhet, är på väg ut ur arbetslivet och ska ersättas av mindre erafarna generationer. Problemet har lett till ett ökat intresse för möjligheter att tillvarata äldre medarbetares kunskap innan den lämnar organisationer. Det gäller att på bästa sätt överföra äldre medarbetares kunskaper till yngre medarbetare, för att undvika kunskapsgap inom organisationer. Studiens syfte var att undersöka hur en kunskapsorganisation förhåller sig till den kunskap blivande pensionärer har utvecklat under sina arbetsliv, hur organisationen arbetar med pensionsavgångar samt hur blivande pensionärer upplever övergången till pension. Tidigare forskning visar att få organisationer använder kunskapsöverföring från äldre till yngre medarbetare vid pensionsavgångar. Organisationer kan drabbas av stora kunskapsförluster som leder till minskad produktivitet om inte medarbetares kunskap identifieras och tillvaratas innan pensionsavgångar. Tidigare forskning visar även att det finns en stor önskan hos medarbetare att dela sina kunskaper innan medarbetarna lämnar organisationen, och att detta underlättar övergången från yrkesliv till pension. Pensionsavgångar är således en viktig fråga för både medarbetare och organisationer. Det teoretiska ramverket för studien utgörs av teorier om åldrande, kunskap, seniorpolitik samt lärande organisationer. Studien är kvalitativ och tar utgångspunkt i ett hermeneutiskt perspektiv. Kvalitativa intervjuer har genomförts på en icke vinstdrivande organisation som är verksam inom vårdsektorn. Totalt har åtta intervjuer genomförts varav fyra med blivande pensionärer samt fyra med personer på ledning och mellanchefsnivå. Intervjumaterialet har transkriberats, kodats och resultatet har sedan analyserats utifrån vårt teoretiska ramverk. Studiens resultat visar att de äldre medarbetarnas kunskaper är en mycket viktig resurs för organisationen. De äldre medarbetarna besitter en stor mängd organisatorisk kunskap, som kännedom om kollegor, hur olika avdelningarna fungerar, kunskap om organisationens historia samt specialistkunskap inom sina respektive yrkesområden. I resultatet har det framkommit att denna typ av kunskap är svår att överföra till organisationen. Det finns inom ledningen en ambition att öka lärandet inom organisationen och att bättre tillvarata äldre medarbetares kunskap. Dock anser både medarbetare och ledning att arbetet med kunskapsöverföring vid pensionsavgångar kan förbättras. Inom organisationen finns många motivationsfaktorer för kunskapsöverföring men det saknas tillfällen för medarbetare att lyckas med kunskapsöverföring. Organisationens lösning, för att inte förlora viktig kunskap, är idag att behålla medarbetarna på övertid samt att låta pensionärer hjälpa till vid arbetstoppar och andra behov. Resultatet visar även att majoriteten av de tillfrågade medarbetarna upplever pensionen som ett orosfyllt moment och att stödjande insatser kan underlätta vid pensionsavgångar.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectKunskapsöverföringsv
dc.subjectKunskapsutvecklingsv
dc.subjectGenerationsväxlingsv
dc.subjectImplicit kunskapsv
dc.subjectSeniorpolitiksv
dc.titleEtt meningsfullt avslut - En kvalitativ studie om kunskapsutveckling vid pensionsavgångarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record